WADDENmagazine juni 2017

In het weekend van 24 en 25 juni vieren tal van organisaties de Dag van het Wad. De negende verjaardag van het werelderfgoed Waddenzee is aanleiding om allerlei activiteiten te organiseren en de unieke waarden van het waddengebied te leren kennen. Ook het nieuwe WADDENmagazine, dat deze week verschijnt, besteedt ruim aandacht aan het werelderfgoed Waddenzee en de mogelijkheden om de unieke natuur deze zomer te leren kennen.

Artikelen

• We namen een kijkje bij de nieuwe Kees Wevers wadpost, op de kwelders bij Holwerd. Een van de weinige plekken op het vasteland waar de Waddenzee goed te beleven is.
  • Voormalig secretaris van het internationale Waddenzeesecretariaat, Jens Enemark, stond aan de basis van de werelderfgoedaanwijzing. Hij blikt terug en heeft een boodschap voor de toekomst.
  • Van Den Helder tot aan Termunten. De Dag van het Wad wordt overal in het waddengebied georganiseerd. Een overzicht van de verschillende activiteiten.
  • In Den Helder sta je vaak in de file voor de boot naar Texel. Maar heeft deze marinestad aan de Waddenzee de waddenliefhebber ook wat te bieden. We zochten het uit.
  • Samen met Ideavelop werkt de Waddenvereniging aan de productie van de ideale duurzame wadloopschoen. Deel 1 van de serie the making of
  • Negen jaar na de aanwijzing geven vijf gebruikers van de Waddenzee hun mening over zin en onzin van de werelderfgoedstatus.
  • De Waddenzee is een open systeem en veel van de vogels en vissen zijn afhankelijk van ontwikkelingen in de rest van de wereld. De nieuwste inzichten op een rijtje.
  • Deze zomer mee met een van de werelderfgoedexcursies van de Waddenvereniging? Het totale programma in dit nummer.

En verder...

• Het laatste nieuws in Deining.
  • Wormen in de rubriek Waddenleven
  • Zeepzieder Toetsie Zwitserlood over haar liefde voor Vlieland in de Liefhebber.
  • Wat kun je wel en niet dragen op het Wad? In Wad4U het antwoord op deze vraag.
  • Honing van Schiermonnikoog in de Smaak van de Wadden.