De ledenraad

Naast een bestuur heeft de Waddenvereniging een ledenraad. De leden van de Waddenvereniging kiezen de achttien leden van ledenraad. Dat gebeurt iedere vier jaar. De ledenraad bestaat uit mensen die vanuit betrokkenheid en zorg voor het waddengebied de vereniging scherp houden. Ze zijn ook ambassadeurs en willen hun liefde voor het gebied overbrengen op nieuwe generaties.

Taken en bevoegdheden

De formele bevoegdheden van de Algemene Ledenvergadering (zoals goedkeuring jaarverslag en beleidsplannen, goedkeuring begroting, benoemen bestuursleden) liggen sinds 2018 bij de ledenraad. Daarnaast kan de ledenraad het bestuur en de organisatie van gevraagd en ongevraagd advies voorzien. Dat kan liggen op financieel gebied, maar ook als het gaat over ecologie of communicatie. Daarom worden leden met verschillende profielen voor de ledenraad geworven. Zij denken mee over bijvoorbeeld acties, bescherming, en voorlichting. De ledenraad heeft bovendien als taak om de band met de leden te versterken. De ledenraad is onbezoldigd. Alle informatie over de taken en bevoegdheden staan in de statuten.

De ledenraad is per e-mail bereikbaar voor ideeën en suggesties van onze verenigingsleden.

Samenstelling

De ledenraad is divers waar het gaat om deskundigheid. Vandaar de indeling in verschillende profielen. Bij de samenstelling van de kieslijst wordt ook gekeken naar diversiteit qua leeftijd, gender en woonplaats. Leden komen uit het hele land en bij voorkeur ook van de eilanden of de waddenkust. Leden worden voor een termijn van vier jaar gekozen. De ledenraad ontvangt een vergoeding volgens het vergoedingsbeleid zoals vermeld in onze statuten, artikel 7 lid 5. Een aantal mensen van de ledenraad hebben een specifiek inhoudelijk profiel.

  1. Astrid van de Weijenberg (communicatie & marketing) – voorzitter ledenraad
  2. Tjeerdo Wieberdink (communicatie & marketing)
  3. Holger Bakker (communicatie & marketing)
  4. Anneke Reintjes (communicatie & marketing)
  5. Hanneke van Diepen (bestuur en beleid)
  6. Marijke Schilperoord (bestuur en beleid)
  7. Onno Verkuyl (bestuur en beleid)
  8. Sanne te Stroete (bestuur en beleid)
  9. Heleen de Boer (bestuur en beleid)
  10. Annelies Stolp (milieu)
  11. Richard Kiewiet (milieu)
  12. Sander Holthuijsen (milieu)
  13. Thomas Leerink (milieu)
  14. Annemiek Wierdak (milieu)
  15. Evelien Hoogenberg (financiën)
  16. Winfred Voordendag (financiën)
  17. Jan de Boer (financiën)
  18. Marcel Boersma (financiën)

 

Vergadering bijwonen?

Geïnteresseerde verenigingsleden worden volgens het huishoudelijk reglement in de gelegenheid gesteld een ledenraadsvergadering als toehoorder bij te wonen. De data van de ledenraadsvergaderingen 2025 zijn:

  • Zaterdag 15 maart
  • Zaterdag 17 mei
  • Zaterdag 13 september
  • Zaterdag 13 december

Wilt u bij een van bovenstaande vergaderingen aanwezig zijn? Dan kunt u dit uiterlijk tot twee dagen voorafgaand aan de ledenraadsvergadering doen door een e-mail te sturen aan Astrid van de Weijenberg, voorzitter van de ledenraad.