Er ging veel mis na de ramp met de MSC Zoe in 2019. Het overboord slaan van de containers was natuurlijk al erg genoeg, maar informatiestromen kwamen daarna langzaam op gang, het opruimen kende weinig coördinatie en veel gegevens bleven geheim. De Waddenvereniging heeft niet alleen op het moment van de ramp gehandeld om de natuur te beschermen, maar pleit sindsdien ook voor verbetering van rampenbestrijding. We zijn blij dat onder continue druk, waaronder van ons, steeds weer verbeteringen worden aangebracht om de scheepvaart veiliger te maken en de natuur beter te beschermen in het geval dat er toch een ramp plaatsvindt.
Vanaf 2026: meldingsplicht overboord slaan van containers
De Internationale Maritieme Organisatie heeft besloten dat vanaf 2026 het overboord slaan van containers op zee, verplicht gemeld moet worden door de kapitein aan schepen die in buurt varen en aan de dichtstbijzijnde kuststaat. Op basis van de nieuwe internationaal geldende meldplicht moet gedetailleerd worden vermeld op welke positie de containers overboord zijn gegaan, het aantal containers, of de containers drijven en of er gevaarlijke stoffen in de containers zitten. Deze nieuwe meldplicht helpt mee aan veilige navigatie van andere schepen. Je wilt voorkomen dat andere schepen tegen drijvende containers varen. Maar ook aan een snellere respons om de containers te bergen, zodat schade aan de het zeemilieu zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Ladinglijsten openbare informatie
Daarnaast is door de minister van Infrastructuur en Water, na een verzoek van juristen van de Universiteit Leiden, besloten dat de ladinglijsten van de MSC ZOE openbaar moeten zijn. De reden hiervoor is dat deze informatie milieu-informatie betreft die betrekking heeft op emissies in het milieu. Emissies naar het milieu moeten openbaar zijn en men kan zich hierbij niet beroepen op bedrijfsvertrouwelijke informatie.
Openbaar maken Master Target List
Bovenstaande twee verbeteringen volgen op het onlangs (gedwongen) openbaar maken van de zogenaamde Master Target List; het overzicht van 6.000 plekken op de zeebodem waar nog troep ligt.
Blijven leren
Het is inmiddels dik 5 jaar geleden nadat het container schip, de MSC ZOE, 342 containers verloor in een vliegende storm op de Noordzee. Door de Noordwesten wind veranderde de Waddenzee binnen enkele uren in een vuilnisbelt. De woordvoerder van de Waddenvereniging zei destijds: 'het enige wat we kunnen doen is de rotzooi opruimen en van deze ramp leren'. Gelukkig leren we na 5 jaar nog steeds.