12 december 2019 En nu eens iets heel anders over reder MSC …. De Mediterranean Shipping Company, eigenaar van het rampschip MSC Zoe, vervuilde niet alleen het milieu door het verlies van zeecontainers. Deze week maakte de Europese non-gouvernementele organisatie Transport & Environment bekend dat MSC dit jaar is opgenomen in de top tien van grootste CO2-vervuilers binnen de Europese Unie. De Europese NGO Transport & Environment zet zich in voor schoon transport in Europa. Hun bericht dat de containerscheepvaart door MSC voor enorme CO2-uitstoot zorgt, overschaduwde het nieuws dat de reder afgelopen weekend zélf naar buiten bracht. Daarin kondigde MSC aan een grote stap te maken met het terugdringen van CO2 emissies door schepen voor 30% op biobrandstof te laten varen. MSC ziet de switch naar biobrandstof als stap richting een groene toekomst. Vergelijkbaar met kolencentrales en budgetvlieger Dat klink mooi, maar de realiteit is dat deze omschakeling naar deels biobrandstof niet meer dan een stapje is. Het rapport van Transport & Environment laat dat duidelijk zien. De uitstoot van Italiaanse reder MSC is vergelijkbaar met die door kolencentrales en de bekende budgetvlieger Ryanair. Gigantisch dus. Scheepvaart geen onderdeel klimaatafspraken De totale CO2 uitstoot van álle schepen die van en naar Europa varen, lag vorig jaar op meer dan 139 miljoen ton. Terwijl allerlei andere bedrijfssectoren zich moeten houden aan strenge regels qua CO2 uitstoot – het Europese Emission Trading System (EU ETS) het grootste emissiehandelssysteem voor CO2 reductie ter wereld en wordt als vlaggenschip van het Europese klimaatbeleid beschouwd – valt de scheepvaartsector hier niet onder. Zij hoeven niet bij te dragen aan de gemaakte afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs. Daarnaast is deze sector ook nog steeds vrijgesteld van EU-wetgeving voor het betalen van belasting op brandstof, wat een subsidie oplevert van 24 miljard per jaar. Net als de luchtvaartsector overigens. Het roer moet om! De Waddenvereniging ondersteunt de oproep Transport & Environment dat het de hoogste tijd is dat nationale leiders de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie steunen om niet langer de maritieme emissies te negeren. Europa moet de scheepvaart op de koolstofmarkt brengen en CO2-normen opleggen aan alle schepen die zijn havens aandoen. Groter en meer In Nederland is reder MSC vooral bekend van de containerramp die nu bijna een jaar geleden plaatsvond waarbij boven de Waddeneilanden 342 containers overboord sloegen. Terwijl er nog zo’n 800.000 kg aan rotzooi en 40 containers in zee drijven, bouwen reders als MSC door aan steeds weer grotere containerschepen. Ondertussen beweert MSC op haar website dat juist dit de weg is richting duurzaamheid: “We stellen nieuwe normen aan containervervoer met onze moderne, groene vloot die bijdragen aan een jarenlange inzet voor duurzame toeleveringsketens. De levering van de nieuwe ultragrote containerschepen van de Gülsün-klasse in 2019-2020 (afmeting 400 x 62 m, capaciteit van 23.756 containers) verlaagt de uitstoot per vervoerde vracht verder, waardoor bedrijven hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen bij het vervoer van goederen over de hele wereld.” De afwikkeling van de schade door de containerramp zal nog jaren duren. Tot nu toe weten partijen elkaar zo in een wurggreep te houden dat er al tijden nauwelijks meer iets wordt geborgen. Het is om moedeloos van te worden, maar tóch kan iedereen helpen om een verschil te maken. Koop bewust Iedereen die met eigen ogen de enorme ravage na de containerramp heeft gezien, in het echt of in beelden, is geconfronteerd met ons eigen consumeergedrag. We kopen steeds meer spullen voor een zo laag mogelijke prijs online, zonder na te denken over waar al die goederen helemaal vandaan moeten komen. De kwaliteit is bovendien vaak slecht, waardoor we binnen de kortste keren weer nieuwe spullen bestellen. Dat kan anders! Kerstboodschap Het is simpel: is er geen vraag naar producten van overzee, dan ook geen transport. Geen transport, geen verloren containers in zee en geen CO2 uitstoot. Veel kleine stapjes kunnen zo uiteindelijk tot grote veranderingen leiden. Een mooie Kerstgedachte.