De Mof 

Haarlemmerdijk 109 in Amsterdam

 

Ondernemer Igor van Leeuwen vertelt. “Wat is duurzaamheid? Dat is zo’n essentiële vraag! Voor De Mof in Amsterdam is dat tweeledig: milieuvriendelijke productie met recycling en in samenwerking met lokale initiatieven. Maar het is ook de kleding die degelijk en betrouwbaar geproduceerd wordt en daardoor langer meegaat waardoor het onze interesse heeft.

 

Ik heb in 2002 de winkel overgenomen van mijn oom die betrokken was bij BlueLOOP. Ik vond het mooi om de producten van BlueLOOP een vaste plek te geven in de winkel. Zo kwam ook de vraag of we wilden samenwerken met de Waddenvereniging en de sweaters konden verkopen. Ik was daar sceptisch over: is er wel een markt voor? Maar inmiddels loopt de verkoop prima.

 

Het is als ondernemer ook leuk om een steentje bij te dragen aan een betere en duurzame wereld en ik ga graag het gesprek aan met mijn klant. Soms krijgen we een kritische vraag over materiaal en dan ga ik met BlueLOOp inventariseren of er alternatieven zijn. Ik vind het belangrijk dat de consument zich bewust is van het productieproces en wat er allemaal bij komt kijken. Zodoende hebben we onze etalage bijvoorbeeld volgestopt met plastic: dat is confronterend en daarmee spannend. Schrikt het klanten af? Misschien wel, maar mensen die de winkel binnenkomen staan open voor een goed gesprek.

 

De Mof is de enige winkel op het vaste land die de truien en shirts van de Waddenvereniging verkoopt en in Amsterdam lopen best wat interessante doelgroepen rond voor deze kleding. Een oudere generatie die herinneringen heeft, jongeren die het herkennen van hun ouders en de boodschap willen uitdragen. Ook toeristen die spontaan de winkel binnenkomen vertel ik het verhaal en zij dragen met liefde die boodschap uit. Of de “Wijs met de Waddenzee-sweater” nu een ‘hipster’-item geworden is? Dat denk ik niet. Mensen dragen een slogan op hun lijf. Dan moet je er wel echt iets mee hebben lijkt me.

 

Door de verkoop van de BlueLOOP-producten en de Waddenvereniging-kleding klopt het plaatje voor ons ook steeds meer. Het wordt steeds logischer om bezig te zijn met duurzaamheid en streven naar een nieuwe standaard. De Mof bestaat al 134 jaar en staat voor degelijke kleding die lang goed blijft. Maar het belangrijkste dat ik altijd wil meegeven: koop iets waar je echt gelukkig van wordt.”

 

Ook WIJS partner worden?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.