Wadden Cleanup Texel

Knutselen met afval

Tijd: 10.15 – 17.00 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Kom lekker knutselen en maak van afval iets bruikbaars.

Sleepnetexcursie

Tijd: 11.00 – 12.30 uur

Locatie: Paal 33, Noordzeestrand

Garnalen, krabben, zeesterren en allerlei soorten vissen. In de ondiepe  zee voor de kust leven heel veel dieren. We vangen ze met een sleepnet. Zouden we ook plastic vangen? Help mee!

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden sleepnetexcursie 9 augustus

Ga deze week op de foto met Zoe de Ponie en win!

Als je jouw leukste foto met ons deelt, maak je kans op één van de jubilieum T-shirts 'Wijs met de Waddenzee'!

Benieuwd hoe het shirt eruit ziet? Neem een kijkje in onze online winkel.

Wil jij winnen en jouw mooiste foto met ons delen?
Deel hem via Instagram of Facebook met ons met de hashtag #zoedeponie

Het probleem van plastic soup

Stranden bezaaid met plastic rotzooi, dat was het verschrikkelijke gevolg van de containerramp begin 2019. Jaarlijks verdwijnt tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘plastic soep’. Stukken plastic komen terecht in de magen van zeevogels en zeezoogdieren. Kleinere deeltjes zijn aangetroffen in wormen en wadpieren. Vooral de microplastics baren zorgen, want de ecologische effecten zijn nog grotendeels onbekend. Bekijk ook onze video.

Help je mee?

Dit jaar vieren we 10 jaar Waddenzee Werelderfgoed. Een feestje, maar we maken ons ook zorgen. Met z’n allen moeten we iets doen aan de oorzaak van al het (zwerf)plastic.

Word daarom lid van de Waddenvereniging en kom samen met zo’n 35.000 waddenliefhebbers op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed!

Ja, ik word lid voor € 27,- per jaar