Wadden Cleanup Texel

Sleepnetexcursie

Tijd: 10.00 – 11.30 uur

Locatie: Paal 33, Noordzeestrand

Garnalen, krabben, zeesterren en allerlei soorten vissen. In de ondiepe  zee voor de kust leven heel veel dieren. We vangen ze met een sleepnet. Iedereen kan vanaf het strand meehelpen met het voorttrekken van het net. De gids van de Waddenvereniging benoemt alle dieren en vertelt hoe ze leven. Het is altijd weer een verrassing wat we vangen. Een leerzame excursie voor jong en oud. Tijdens Wadden Cleanup Texel is er speciaal aandacht voor het effect van plastic afval op dieren. Zouden we ook plastic vangen? Help mee!

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden sleepnetexcursie 7 augustus

Boskalis Beach Cleanup Tour

Tijd: 10.00 – 17.00 uur

Locatie: Paal 28, Noordzeestrand

Van 1 t/m 15 augustus wordt onder aanvoering van Stichting de Noordzee de héle Noordzeekust van Nederland schoongemaakt. Ook op Texel wordt het strand schoongemaakt.

Helaas is deze activiteit al volgeboekt. Je kunt wel meehelpen om het verzamelde afval te sorteren. Dat gebeurt donderdagochtend 8 augustus vanaf 11.00 uur. Wat is de afval Top 5? Hoe lang duurt het per soort afval voordat het afgebroken is? Wat is het gevaar van plastic voor de dieren van het waddengebied? Gidsen van de Waddenvereniging vertellen er van alles over.

Knutselen met afval

Tijd: 10.15 – 17.00 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Kom lekker knutselen en maak van afval iets bruikbaars.

De Krim Camping Cleanup

Tijd: 11.00 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Hup, de camping op en afval ruimen! Gidsen van de Waddenvereniging vertellen onderweg meer over de verschillende soorten plastic en wat de gevolgen zijn voor dieren in het waddengebied. Jutter Joris van De Krim doet ook mee. Een leuk én leerzame activiteit. Het verzamelde afval wordt donderdag op camping De Krim gesorteerd. Hoeveel en welke soorten afval vinden we? En is het afval van de camping heel anders dan van het strand? Kom allemaal helpen!

Wadexcursie

Tijd: 19.00 – 21.00 uur

Locatie: Bliksemschicht, Waddendijk

Ga je mee het wad op? Tijdens deze excursie van de Waddenvereniging beleef je het waddengebied heel intens: je voelt hoe de modder aan je laarzen trekt, zoekt en bekijkt de dieren die er leven, ruikt de speciale wadgeur, hoort alle geluiden van de vogels en het water in de verte. Tijdens Wadden Cleanup Texel is er speciaal aandacht voor het effect van plastic afval op dieren.

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden wadexcursie 7 augustus

Ga deze week op de foto met Zoe de Ponie en win!

Als je jouw leukste foto met ons deelt, maak je kans op één van de jubilieum T-shirts 'Wijs met de Waddenzee'!

Benieuwd hoe het shirt eruit ziet? Neem een kijkje in onze online winkel.

Wil jij winnen en jouw mooiste foto met ons delen?
Deel hem via Instagram of Facebook met ons met de hashtag #zoedeponie

Het probleem van plastic soup

Stranden bezaaid met plastic rotzooi, dat was het verschrikkelijke gevolg van de containerramp begin 2019. Jaarlijks verdwijnt tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘plastic soep’. Stukken plastic komen terecht in de magen van zeevogels en zeezoogdieren. Kleinere deeltjes zijn aangetroffen in wormen en wadpieren. Vooral de microplastics baren zorgen, want de ecologische effecten zijn nog grotendeels onbekend. Bekijk ook onze video.

Help je mee?

Dit jaar vieren we 10 jaar Waddenzee Werelderfgoed. Een feestje, maar we maken ons ook zorgen. Met z’n allen moeten we iets doen aan de oorzaak van al het (zwerf)plastic.

Word daarom lid van de Waddenvereniging en kom samen met zo’n 35.000 waddenliefhebbers op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed!

Ja, ik word lid voor € 27,- per jaar