Wadden Cleanup Texel

Sleepnetexcursie

Tijd: 10:00 tot 11:30 uur

Locatie: Paal 33, Noordzeestrand

Garnalen, krabben, zeesterren en allerlei soorten vissen. In de ondiepe  zee voor de kust leven heel veel dieren. We vangen ze met een sleepnet. Iedereen kan vanaf het strand meehelpen met het voorttrekken van het net. De gids van de Waddenvereniging benoemt alle dieren en vertelt hoe ze leven. Het is altijd weer een verrassing wat we vangen. Een leerzame excursie voor jong en oud. Tijdens Wadden Cleanup Texel is er speciaal aandacht voor het effect van plastic afval op dieren. Zouden we ook plastic vangen? Help mee!

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden sleepnetexcursie 6 augustus

Knutselen met afval

Tijd: 10.15 – 17.00 uur (gehele dag)

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Kom lekker knutselen en maak van afval iets bruikbaars.

Jutter Experience

Tijd: 11.00 – 12.00 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Extra speciale Jutter Experience met de échte jutter van Texel. Maarten Brugge heeft het jutten in zijn bloed. Als kind ging hij al mee jutten met zijn opa en vader. Al het juttersgoed haalt hij met de fiets van de strand. De westkust van Texel is het werkgebied van Maarten, vooral na een noordwesterstorm. Doe mee en krijg alle jutterstips van Maarten.

Speedcollege: plastic en stormvogels

Tijd: 13.00 – 14.15 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Veel dieren zien plastic aan voor eten. Jan Andries van Franeker en Susanne Kuehn van Wageningen Marine Research onderzoeken de maaginhoud van aangespoelde Noordse Stormvogels. Ze komen erover vertellen en openen ook een paar magen. Hoeveel en welke soorten plastic vinden we? Als een Noordse stormvogel plastic inslikt, blijft het in zijn maag. Hierdoor zijn ze een goede graadmeter voor plastic vervuiling op zee. Van Franeker onderzoekt al jaren de maaginhoud van dode stormvogels. Zo krijgt hij steeds meer inzicht in welke soorten plastic er in zee ronddrijven en hoe dit in de loop der jaren is veranderd. De lezing en snijdemonstratie wordt in de Knutselclub gedaan. Je hoeft je niet aan te melden, maar kom wel op tijd, want vol is vol.

Wad excursie

Start: 18.30 – 20.30 uur

Locatie: Bliksemschicht, Waddendijk

Ga je mee het wad op? Tijdens deze excursie van de Waddenvereniging beleef je het waddengebied heel intens: je voelt hoe de modder aan je laarzen trekt, zoekt en bekijkt de dieren die er leven, ruikt de speciale wadgeur, hoort alle geluiden van de vogels en het water in de verte. Tijdens Wadden Cleanup Texel is er speciaal aandacht voor het effect van plastic afval op dieren.

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden wadexcursie 6 augustus

Ga deze week op de foto met Zoe de Ponie en win!

Als je jouw leukste foto met ons deelt, maak je kans op één van de jubilieum T-shirts 'Wijs met de Waddenzee'!

Benieuwd hoe het shirt eruit ziet? Neem een kijkje in onze online winkel.

Wil jij winnen en jouw mooiste foto met ons delen?
Deel hem via Instagram of Facebook met ons met de hashtag #zoedeponie

Het probleem van plastic soup

Stranden bezaaid met plastic rotzooi, dat was het verschrikkelijke gevolg van de containerramp begin 2019. Jaarlijks verdwijnt tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘plastic soep’. Stukken plastic komen terecht in de magen van zeevogels en zeezoogdieren. Kleinere deeltjes zijn aangetroffen in wormen en wadpieren. Vooral de microplastics baren zorgen, want de ecologische effecten zijn nog grotendeels onbekend. Bekijk ook onze video.

Help je mee?

Dit jaar vieren we 10 jaar Waddenzee Werelderfgoed. Een feestje, maar we maken ons ook zorgen. Met z’n allen moeten we iets doen aan de oorzaak van al het (zwerf)plastic.

Word daarom lid van de Waddenvereniging en kom samen met zo’n 35.000 waddenliefhebbers op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed!

Ja, ik word lid voor € 27,- per jaar