Wadden Cleanup Texel

Officiële opening Wadden Cleanup Texel

Tijd: 16:00 uur

Locatie: Plein Evenementenhal, Vakantiepark De Krim

Kom maandag 5 augustus vanaf 16:00 uur naar het plein voor de evenementenhal op vakantiepark De Krim voor de opening van de Wadden Cleanup Texel. Een week volledig in het teken van het probleem van plastic soup!

Zoe de Ponie

Zeehondencentrum Pieterburen onthult het vijf meter hoge kunstwerk Zoe de Ponie. Zoe de Ponie is het kunstwerk van Maria Koijck, gemaakt naar aanleiding van de ramp met de MSC Zoe. Zoe de Ponie is als het Trojaanse paard tegen zinloos plastic geweld. Zij staat symbool voor de ecologische ramp die de Waddenzee heeft getroffen en verbeeldt zowel het absurde van de ramp als het strijdbare van de duizenden vrijwilligers die wel direct in actie kwamen om de kusten schoon te maken. Daar waar Zoe haar stal in Pieterburen verlaat wordt aandacht gevraagd voor een schone Waddenzee. Zoe is maar liefst 5 meter hoog en is opgebouwd uit het afval dat gevonden is tijdens de opruimacties. De inspiratie van het kunstwerk kwam voort uit de duizenden My Little Pony’s die op Terschelling aanspoelden.

Weet jij wat er allemaal aanspoelt op de Wadden? Hoe lang duurt het voordat een plastic tasje afbreekt? Neem een kijkje op de mini-tentoonstelling van de Waddenvereniging. De gidsen van de Waddenvereniging zijn er ook. Ontdek in de aquaria welke dieren in de Waddenzee en Noordzee voorkomen. De Krim verwelkomt alle gasten met haar animatieteam. Maak kennis met Joris Jutter, Jet Visnet en hun nieuwe vriendjes Zizo, Zaza, Mees en Terry.

Wad excursie

Tijd: 17.30 – 19.30 uur

Locatie: Bliksemschicht, Waddendijk

Ga je mee het wad op? Tijdens deze excursie van de Waddenvereniging beleef je het waddengebied heel intens: je voelt hoe de modder aan je laarzen trekt, zoekt en bekijkt de dieren die er leven, ruikt de speciale wadgeur, hoort alle geluiden van de vogels en het water in de verte. Tijdens Wadden Cleanup Texel is er speciaal aandacht voor het effect van plastic afval op dieren.

Let op: Voor deze activiteit is beperkt plek. Meld je dus aan, want vol is vol.

Aanmelden wadexcursie 5 augustus

Ga deze week op de foto met Zoe de Ponie en win!

Als je jouw leukste foto met ons deelt, maak je kans op één van de jubilieum T-shirts 'Wijs met de Waddenzee'!

Benieuwd hoe het shirt eruit ziet? Neem een kijkje in onze online winkel.

Wil jij winnen en jouw mooiste foto met ons delen?
Deel hem via Instagram of Facebook met ons met de hashtag #zoedeponie

Het probleem van plastic soup

Stranden bezaaid met plastic rotzooi, dat was het verschrikkelijke gevolg van de containerramp begin 2019. Jaarlijks verdwijnt tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘plastic soep’. Stukken plastic komen terecht in de magen van zeevogels en zeezoogdieren. Kleinere deeltjes zijn aangetroffen in wormen en wadpieren. Vooral de microplastics baren zorgen, want de ecologische effecten zijn nog grotendeels onbekend. Bekijk ook onze video.

Help je mee?

Dit jaar vieren we 10 jaar Waddenzee Werelderfgoed. Een feestje, maar we maken ons ook zorgen. Met z’n allen moeten we iets doen aan de oorzaak van al het (zwerf)plastic.

Word daarom lid van de Waddenvereniging en kom samen met zo’n 35.000 waddenliefhebbers op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed!

Ja, ik word lid voor € 27,- per jaar