Lijst met beroemde namen

Werelderfgoed Waddenzee

Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar vijftig jaar geleden waren er vergevorderde plannen om grote delen van de Waddenzee in te polderen. Mede dankzij het sterke verzet van de Waddenvereniging werd dat voorkomen. Sinds 2009 staat de Waddenzee als enige natuurgebied in Nederland op de UNESCO werelderfgoedlijst. Een kroon op ons werk.

De Waddenzee wordt nu wereldwijd erkend als uniek natuurgebied waarvan het van groot belang wordt geacht om het te behouden. Maar de UNESCO status zelf biedt die bescherming niet. Lees hier waarom de Wadden werelderfgoed zijn.

De Waddenvereniging zet zich in voor het behoud van deze laatste plek in Nederland waar je zoveel rust, ruimte en natuur kunt ervaren. Onmisbaar voor de miljoenen vogels die er elk jaar neerstrijken, maar ook voor mensen. Wat de Wadden zo uniek maken, ervaar je het beste tijdens een bezoek aan het gebied. Elk jaar organiseren we daarom in de zomermaanden samen met lokale ondernemers de Werelderfgoedweken. Bijzondere en vaak eenmalige excursies waarbij je het Werelderfgoed Waddenzee bekijkt vanuit een compleet nieuw perspectief. Er is een hele wereld te ontdekken!

In de laarzen

Sinds 2013 organiseren wij de werelderfgoedweken. Deze excursies rond het thema Werelderfgoed Waddenzee bieden we aan samen met betrokken ondernemers uit het gebied. Hiermee willen we door het gebruiken van de werelderfgoedstatus een positieve impuls geven aan de natuurbeleving en de lokale economie.

Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief, met nieuws van de Waddenvereniging, waddennatuur, -kunst en -cultuur.

* Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het doel waarvoor je het opgeeft, en niet aan derden doorgegeven.
Doneer
Alleen samen met jou kunnen wij het waddengebied behouden en beschermen. Wil je ons wel financieel steunen, maar geen lid of vaste donateur worden? Dat kan. Met een éénmalige donatie kunnen wij ons blijven inzetten voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed.

Gerelateerd nieuws