Zeilexcursie van zoet naar zout

Zeiltocht naar de Vismigratierivier

Het IJsselmeer is een bijzonder natuurgebied. Vroeger, in de tijd van de Zuiderzee, was het water hier zout en bloeiden de omliggende vissersdorpjes door de rijke visvangst. Tijdens de vaartocht vertelt de deskundige natuurgids over het ontstaan van het IJsselmeer en de problemen die ontstonden door de aanleg van de Afsluitdijk. De harde scheiding bleek een barrière voor trekvissen. Hierdoor konden de vissen niet meer tussen het zoete binnendijkse en het zoute buitendijkse Waddenzeewater trekken. Terwijl trekvissen juist zoet én zout water nodig hebben om op te groeien of zich voort te planen.

Natuur en geschiedenis

Samen met de ervaren bemanning neemt onze gids je mee op een mooie vaartocht over het IJsselmeer. Onderweg krijg je alles te horen over de natuur van het IJsselmeer, de Vismigratierivier en Werelderfgoed Waddenzee. Deze excursie wordt aangeboden met de Blazer TX33, een oud historisch zeilschip uit 1918.

Let op! Het toilet aan boord is zeer eenvoudig. Wij raden aan om van te voren nog in het Afsluitdijk Wadden Center van het toilet gebruik te maken.

Interesse?

Deze activiteit bieden we aan in samenwerking met It Fryske Gea. Samen zijn we gastheer van de Vismigratierivier. Kijk voor actuele data in de agenda van It Fryske Gea

Excursies op aanvraag

De wandelexcursies, zeilexcursies en lezingen in Kornwerderzand zijn ook voor zakelijke en particuliere groepen beschikbaar. Heb je bijzondere wensen? Het is mogelijk een programma op maat te maken voor een optimale natuurbeleving van Kornwerderzand! Neem contact op met de excursiecoördinator van het Afsluitdijk Wadden Center via sales@afsluitdijkwaddencenter.nl of 0515 – 23 82 22 (let op: reserveer minimaal 2 weken van te voren).