Activiteitenprogramma op Kornwerderzand

De Waddenvereniging is nauw betrokken bij de aanleg van de Vismigratierivier bij Kornwerderzand. Regelmatig worden er in en rond het Afsluitdijk Wadden activiteiten georganiseerd. Onze gidsen zijn geboren vertellers en nemen je mee in de wereld van vistrek op de grens van zoet en zout, de Vismigratierivier en het Werelderfgoed Waddenzee. De leukste manier om de natuur te beleven is misschien wel mee te gaan met een van de vaartochten.

• Wandelexcursie Afsluitdijk Wadden Center
  • Lezing Het neusje van de paling
  • Watersafari IJsselmeer
  • Zeiltocht van zout naar zoet
  • Rondleiding expositie (op aanvraag)

1. Wandelexcursie Afsluitdijk Wadden Center - Leven op de grens van zoet en zout

Onze verkenningstocht start bij het Afsluitdijk Wadden Center. Een uniek gebouw dat op de grens staat van het zoete IJsselmeer en het zoute water van Werelderfgoed Waddenzee. Buiten vertelt onze natuurgids over de historie van het gebied en lopen we langs de schut- en spuisluizen bij het plaatsje Kornwerderzand. De aanleg van de Afsluitdijk had een enorme impact op de natuur en verbrak de natuurlijke verbinding tussen de Waddenzee en het IJsselmeer. Hierdoor kunnen vissen niet meer van de Waddenzee naar het IJsselmeer trekken. Hun instinct en de geur van zoet water drijft de vissen naar Kornwerderzand. Als hier straks de Vismigratierivier klaar is, dan kunnen ze door de Afsluitdijk zwemmen.

Wil jij weten hoe dit ‘gat’ in de Afsluitdijk werkt? Je hoort het tijdens deze wandelexcursie. Houd er wel rekening mee dat we meerdere trappen tegenkomen die we op- en aflopen, als deelnemer moet je goed te been zijn. En als kers op de taart, waaien we nog even uit op het dak van het Afsluitdijk Wadden Center. De plek in Friesland voor het halen van een frisse neus, oftewel #frieseneus. Vanaf een afstandje zie je het onbewoonde natuureiland de Makkumernoardwaard en met een beetje geluk spotten we allerlei watervogels die voor de witte zandstranden zwemmen.

Wandelexcursie boeken

2. Lezing Het neusje van de paling - Reislustige vissen maken wereldreis

De verborgen onderwaterwereld is veel complexer en interessanter dan je waarschijnlijk in eerste instantie dacht. Wist je dat bepaalde vissen een enorme behoefte hebben om te reizen? Het zit als het ware in hun bloed. Onze natuurgidsen geven je een mini-collegetour. In één uur tijd vertellen wij waarom vissen zo ver reizen en wat de Vismigratierivier is. En heel veel leuke weetjes! Neem bijvoorbeeld de paling, deze reist ongeveer 6.000 kilometer van het zoete water in Nederland naar het zoute water van de Sargassozee. Deze zee, ten noorden van de Atlantische oceaan, is het liefdesoord voor palingen en ook hun geboorteplek. Langzaam drijven de jonge vissen hier mee met de stroming van het water en worden zo meegesleurd naar de kust. Waarna ze steeds verder landinwaarts trekken tijdens het opgroeien. Na een lange reis met allerlei gevaren belanden ze uiteindelijk aan de rand van het IJsselmeer. Hier stoten zij hun neus tegen de Afsluitdijk…

Ben jij benieuwd hoe dit verhaal afloopt? En wil jij meer weten over de natuur rondom de Vismigratierivier?

Lezing boeken

3. Watersafari IJsselmeer – Zeiltocht naar de Vismigratierivier

Het IJsselmeer is een bijzonder natuurgebied. Vroeger, in de tijd van de Zuiderzee, was het water hier zout en bloeiden de omliggende vissersdorpjes door de rijke visvangst. Tijdens de vaartocht vertelt onze deskundige natuurgids over het ontstaan van het IJsselmeer en de problemen die ontstonden door de aanleg van de Afsluitdijk. De harde scheiding bleek een barrière voor trekvissen. Hierdoor konden de vissen niet meer tussen het zoete binnendijkse en het zoute buitendijkse Waddenzeewater trekken. Terwijl trekvissen juist zoet én zout water nodig hebben om op te groeien of zich voort te planen.

Samen met de ervaren bemanning neemt onze gids neemt je mee op een mooie zeiltocht over het IJsselmeer. Onderweg krijg je alles te horen over de natuur van het IJsselmeer, de Vismigratierivier en Werelderfgoed Waddenzee. Deze excursie wordt aangeboden met de Blazer TX33, een oud historisch zeilschip uit 1918.

Watersafari boeken

4. Zeiltocht werelderfgoed Waddenzee – Onder zeil van zout naar zoet

Vanuit Harlingen vaar je met een klassiek zeilschip naar het Afsluitdijk Wadden Center. Onderweg geniet je van de wind in de zeilen en vertelt de gids je alles over de unieke waarden van het Werelderfgoed Waddenzee en de bijzondere onderwaternatuur. Je komt ook alles te weten over trekvissen en het unieke project Vismigratierivier. Een 4 kilometerlange getijdenrivier die gebouwd gaat worden ten westen van Kornwerderzand.

Net als de trekvis reis je van zout naar zoet. Het schip passeert daarom de sluis van Kornwerderzand en meert af bij het Afsluitdijk Wadden Center. Daar staat de lunch voor je klaar. Na een bezoek aan de expositie én nadat je hebt genoten van het geweldige uitzicht op het dak kies je weer het ruime sop. Via de sluis vaar je weer terug naar de Waddenzee om de dag op gepaste wijze af te sluiten in Harlingen.

Zeiltocht boeken

5. Lesprogramma basisscholen Súdwest-Fryslân - Op zoek naar de Blije Vis ( groep 7 en 8)

Voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 bieden we een scholenprogramma aan. Ben je als leerkracht op zoek naar een leerzame en actieve binnen- en buitenles les vol leuke opdrachten? Geef jouw school dan op voor dit scholenprogramma op een bijzondere locatie. We ontvangen de klassen in het Afsluitdijk Wadden Center op Kornwerderzand met een interactief programma over vismigratie.

Het programma bestaat uit een binnenprogramma (90 min.) en buitenprogramma (90 min.). We starten met een leuke presentatie over vis en vismigratie: Wat is dat eigenlijk, vismigratie? Waarom trekken dieren? Wat is de Afsluitdijk? En wat is het gevolg van de Afsluitdijk voor trekkende vissen? Na de pauze nemen de gidsen de leerlingen mee naar buiten om bij de waterkant te kijken wat daar allemaal te beleven is.

Doe-activiteiten:

1. Water: zoet en zout. Proef als een vis,

2. Vissen van de vismigratierivier en vissen herkennen

3. Leefomgeving, voedsel en de natuurlijke vijanden

4. Reizen tussen zout en zoet, levenscyclus en obstakels

Buitenles:

1. Onder en boven water bekijken; steigerleven kijken

2. Zoet-zout waterproefjes

3. Vogels spotten

4. Het vismigratiespel

Het scholenprogramma is te boeken in de maanden april, mei, juni, september en oktober.

Meer informatie en aanvragen voor dit lesprogramma worden verzorgd door Groen Doen, NME-netwerk Zuidwest Friesland

Voor overige schoolklassen en rondleiding verzorgen wij graag op aanvraag.

Neem hiervoor contact op met onze afdeling reserveringen van het Afsluitdijk Wadden Cengter.