Blije vissen
Landschapsarchitect Bruno Doedens ontwierp een veelomvattend plan voor bezoekers van de vismigratierivier. Daar waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten, komt een opmerkelijk kunstwerk van honderden ‘BlijeVissen’ die boven het water uitsteken en meedraaien met het tij.
Foto: Roef Mulder

Laat de vissen weer zwemmen

Dat de Waddenzee een onmisbaar tankstation is voor miljoenen trekvogels op de Oost-Atlantische vliegroute is bekend. Wist je ook dat de Waddenzee voor tientallen vissoorten een essentiële schakel is in hun levenscyclus?

De meeste vissoorten in de Waddenzee blijven daar niet hun hele leven. Veel vissen gebruiken de Waddenzee als kinderkamer die ze na een jaar, of meer, verlaten. De voedselrijkdom trekt ook veel seizoensgasten, zoals de zeebaars. En dan zijn er nog de vele vissen die zowel in zoet als zout water leven, de diadrome vissen. Voor hen is de Waddenzee een doortrekgebied op hun weg naar paaigebieden in brak of zoet water. Eigenlijk is de Waddenzee dus net zo belangrijk voor vissen als vogels. De Waddenzee als internationale swimway.

Door allerlei oorzaken is het slecht gesteld met de visstand in de Waddenzee. Die is nog maar een fractie van wat er vijftig jaar geleden allemaal rondzwom. De Waddenvereniging zet zich met verschillende projecten in voor het herstel van zoet-zoutverbindingen, waardoor vissen weer vrij heen en weer kunnen zwemmen. Zo werken we aan een Rijke Waddenzee vol leven.

• De Vismigratierivier is een baanbrekend plan voor een wereldwijd unieke doorgang voor vissen, dwars door de Afsluitdijk. Lees hier meer >

• Met een spannende combinatie tussen natuurherstel en het stimuleren van een sportviseconomie in het Lauwersmeer wil de Waddenvereniging de iconische trekvissoort zeeforel terugbrengen in de Nederlandse wateren. Lees hier meer >

Online platform: Vrienden van de Blije Vis

Op 21 mei 2016 hebben de initiatiefnemers van de Vismigratierivier een nieuw online vriendenplatform gelanceerd. Het heet Vrienden van de Blije Vis. www.blijevis.nl  is vanaf nu de plek om meer te weten te komen over vissen en vismigratie. Verder kan je op het platform alle ontwikkelingen en het nieuws rondom de Vismigratierivier volgen. Meer weten over het logo en het beleefconcept van de Blije Vis? Dat lees je hier >>

Koop de visserstrui

Met de aankoop van de originele Jubileum Visserstrui steun je het project Vismigratierivier. Het model en patroon van de trui is gebaseerd op de traditionele Harlinger visserstrui, de garens bestaan voor een deel uit vezels van afgedankte spijkerbroeken.

Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief, met nieuws van de Waddenvereniging, waddennatuur, -kunst en -cultuur.

* Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het doel waarvoor je het opgeeft, en niet aan derden doorgegeven.
Doneer voor vismigratie
Steun ons met een donatie. Met jouw steun kunnen we projecten uitvoeren om de vismigratie weer in gang te zetten!