Kies voor de Wadden:
zet de natuur op 1!

Er moet heel veel gebeuren om de Waddenzee als natuurgebied te herstellen en blijvend te  beschermen. De natuurwaarden zijn er beroerd aan toe en Nederland bungelt op een gênante plek onderaan alle lijstjes als het om natuurbescherming gaat. Nederland moet in actie komen om het beter te doen. En het mooie is, dat kán ook gewoon. We weten namelijk allang wat nodig is voor gezonde, robuuste Wadden.

We presenteren 3 simpele stappen die een groot verschil maken voor de Wadden:

1. Stop met schadelijke activiteiten

Denk aan gas- en zoutwinning, militaire oefeningen, lozing van vervuilende stoffen en gevaarlijke scheepvaart. Stop met alles wat schade toebrengt aan de natuur van de Waddenzee.

2. Laat de natuur met rust

Laat de natuur haar gang gaan, zonder dat daar menselijke activiteit bij komt kijken. Sluit 30% van de gebieden van de Waddenzee en durf niets te doen.

3. Geef ruimte aan de zee

Waar zout en zoet water elkaar ontmoeten ontstaat een ongelooflijke rijkdom aan plant- en diersoorten. Herstel die verbindingen. En geef de Waddenzee meer ruimte om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen.

Meer weten?

>> Download hier ons Position Paper