'Mocht er onverhoopt een ramp gebeuren tijdens zo’n storm, dan moeten we daar op voorbereid zijn. Daar maakt de Waddenvereniging zich sterk voor. Helpt u mee?' - Ellen Kuipers (Waddenvereniging)

Word olievogel vrijwilliger!

Heb jij affiniteit met vogels? Word olievogel vrijwilliger en help ons tijdens een olie-incident met het opvangen van besmeurde vogels. In november start een eerste opleiding, waarna je ingezet kunt worden om olieslachtoffers te helpen. Schrijf je nu in!

Wanneer:           zaterdag 17 november 2018 van 9.00 tot 17.00 uur

Waar:                  Ecomare Texel, Ruijslaan 92, 1796 AZ De Koog – Texel

Kosten:               geen kosten voor opleiding en lunch

Waarom is jouw inzet zo belangrijk?

Het waddengebied wordt jaarlijks bezocht door zo’n tien miljoen trekvogels. Al bij een kleine olievlek op de verkeerde plaats kunnen de gevolgen enorm zijn. Snel en goed ingrijpen is essentieel. Op papier is de opvang van olievogels goed beschreven. In de praktijk is de aanpak nog moeilijk uitvoerbaar, omdat onder andere voldoende goed opgeleide menskracht in Nederland ontbreekt. Dankzij de opbrengst van een giftvraag aan onze donateurs kunnen wij hier verandering in brengen!

Wat ga je doen?

Bij een olie-incident in het waddengebied kunnen er ineens duizenden met olie vervuilde vogels aanspoelen op een waddeneiland. Zowel levende als dode dieren. De met olie besmeurde vogels zullen op het eiland op een gecoördineerde en verantwoorde manier moeten worden gevangen en verzameld om vervolgens in optimale staat vervoerd te worden naar de wal voor verdere behandeling. Daar zijn veel helpende handen bij nodig!

Voor zowel de besmeurde dieren als de veiligheid van mensen is het belangrijk dat alle (vrijwillige) hulpverleners goed weten wat ze doen. Daarom biedt de Waddenvereniging in samenwerking met SON-respons de Europees erkende basistraining aan. Deze opleiding is een onderdeel van een breder opleidingspakket dat is ontwikkeld door EUROWA.

Wat vragen we van je?

• Je hebt veel affiniteit met dieren en beschikt het liefst over enige basiskennis van dierenverzorging;

• Je bent minimaal 18 jaar oud;

• Je hebt een goede gezondheid en bent fysiek in staat zwaar werk te doen;

• Je werkt graag samen;

• Je bent bereid om tijdens een olie-incident vier dagen of meer je in te zetten voor de revalidatie van olievogels;
• Je kunt op eigen gelegenheid naar Ecomare op Texel reizen voor de opleiding.

Doe je mee?

Meld je dan aan via onderstaand formulier! Het maximaal aantal cursisten voor deze eerste opleiding is 20. Mochten er meer personen zich opgeven, dan worden mensen doorgeschoven naar een training op een later moment. Let op: wanneer je deze opleiding volgt, wordt van je verwacht dat je tijdens een olie-incident met besmeurde vogels oproepbaar bent.

Aanmeldformulier basistraining  hulp aan met olie besmeurde vogels

(dd-mm-jjjj)
Beschikt u over een goede fysieke conditie?
Welke opleiding heeft u gevolgd?
Heeft u ervaring met of kennis van dieren en vogels?
Bent u verbonden aan een dierenopvangcentrum? Zo ja, welke?
Hebt u werkervaring bij een dierenambulance? Zo ja, welke?
Voor welke taken, waar u affiniteit mee heeft, bent u in de toekomst beschikbaar?
Heeft u allergieën of dieetwensen, zo ja welke?