Negen natuurorganisaties lanceren opnieuw Wadvogels app

Hoe prachtig het enige natuurlijke UNESCO Werelderfgoed van Nederland – de Wadden – ook is, toch gaat niet goed met de wadvogels. Voor een deel is dat te wijten aan (onbedoelde) verstoring door mensen. Dat kan en moet anders, en de vernieuwde app Wadvogels laat zien hoe. De app is een uniek initiatief van negen natuurorganisaties die zich gezamenlijk inzetten voor de wadvogels en heeft  een volledige transformatie ondergaan. Vanaf nu kunnen bezoekers van de Wadden in een handomdraai de vogels opzoeken die er te bewonderen zijn. Daarnaast biedt de app simpele handvatten hoe men optimaal kan genieten van een welverdiend verblijf zónder wadvogels onbedoeld en onnodig te verstoren.

Van vogels herkennen tot getijdentabellen

De vernieuwde app bevat tips voor meer rust voor vogels, maar ook handige tools waarmee je via vragen vogels kunt herkennen en live de getijden kunt zien. Ook geeft het een overzicht van de vogelkijkplekken die het Waddengebied rijk is. ‘Wadvogels’ is vanaf nu beschikbaar via www.vogelsvanhetwad.nl en in de app stores.

Samen sterk voor een gezonde wadvogelpopulatie

De app Wadvogels maakt deel uit van een meerjarig samenwerkingsinitiatief onder de noemer ‘Wij&Wadvogels’ waarbij Het Groninger Landschap, It Fryske Gea, Landschap Noord-Holland, Natuurmonumenten, Rijksuniversiteit Groningen, Staatsbosbeheer, The Fieldwork Company, Vogelbescherming Nederland en de Waddenvereniging zich samen inzetten aan het herstel van gezonde vogelpopulaties in het Waddengebied. ‘Wij&Wadvogels’ wordt mogelijk gemaakt door het Waddenfonds, het ministerie van LNV en de drie Waddenprovincies (Noord-Holland, Friesland en Groningen).

Publicatiedatum: 08-05-2022