Slim combineren voor meer biodiversiteit

Het gaat slecht met de soortenrijkdom (biodiversiteit) in Nederland. Dat moet anders. Ruim 150 milieuorganisaties, bedrijfsleven, kennisinstellingen en lokale overheden hebben de toezegging gedaan om zelf de handschoen op te pakken en zich extra in te zetten voor het beschermen en herstellen van de biodiversiteit in Nederland. Alle voorgenomen bijdragen zijn gebundeld in de Nationale Actieagenda voor Biodiversiteit en op 16 september tijdens een symposium aangeboden aan Carola Schouten, demissionair minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De Waddenvereniging was één van vier organisaties die haar toezegging mocht toelichten.

Open zeearmen

De Waddenvereniging deed de toezegging zich maximaal in te spannen om afgesloten zeearmen weer te verbinden met het waddensysteem. Wouter van der Heij, zeebioloog bij de Waddenvereniging: ‘De plekken waar zoet en zout water mengen, zijn de motoren van het waddensysteem en zorgen voor een hoge voedselrijkdom. Schelpdieren, garnalen en wormen komen er in enorm hoge dichtheden voor, dat trekt vissen en ook vogels aan. Open zeearmen leveren dus een belangrijke bijdrage aan behoud en groei van de biodiversiteit.’

Biologen en technologen samen aan tafel

Tijdens het symposium deed Wouter de oproep om uitdagingen op het gebied van waterveiligheid, natuurherstel en het versterken van biodiversiteit slim met elkaar te combineren. ‘De Vismigratierivier is een goed voorbeeld van wat je kunt bereiken als biologen en technologen samen om tafel gaan zitten. Bij het Lauwersmeer zien wij kansen om de problemen die er spelen met verzilting en de uitdagingen die er liggen om de gevolgen van klimaatverandering, zoals drogere zomers en een stijgende zeespiegel, met een ingenieus ontwerp van de kustlijn te koppelen aan de opgaven die er in het gebied zijn voor natuurherstel. Zo ontstaat er een krachtige coalitie die de grote opgaven in het gebied efficiënt kunnen oppakken. En het allermooiste: door opgaves met elkaar te verbinden, kan het flink geld besparen of zelfs geld opleveren.’

Van nationaal naar internationaal

De actieagenda met alle Nederlandse beloftes wordt op 11 oktober meegenomen naar de internationale Biodiversiteitstop in Kunming (China). Daar worden de nieuwe acties vastgesteld door de Convention on Biological Diversity. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat het voortdurende verlies van biodiversiteit en het effect daarvan op ecosystemen, soorten mensen wordt teruggedraaid.

In het WADDENmagazine van september kun je meer lezen over de plannen van de Waddenvereniging voor het Lauwersmeer. Het artikel kun je hier online lezen. Geen magazine meer missen? Word lid van de Waddenvereniging en krijg het WADDENmagazine 4x per jaar gratis thuisgestuurd.

Bekijk hier de Nationale Actieagenda voor Biodiversiteit

Publicatiedatum: 17-09-2021