Het kan nog: Naar de Wildernis!

Meer dan honderd wadliefhebbers reisden dit weekend af naar het stormachtige en natte Vlieland voor een weekend vol Wildernis. In de intieme bioscoop op het eiland was het heerlijk schuilen voor het gure weer buiten. Een grote groep bezoekers liet zich verleiden om ook de wildernis buiten de zaal te verkennen. Wil jij ook naar de wildernis? Er is nog plek volgend weekend! Boek direct voor een paar heerlijke dagen weg van 6 t/m 8 maart, of lees nog even verder.

Tegen de stroom in

Wadgidsen Nina Fieten en Laura Steigenga namen de bezoekers mee naar de punt van het eiland om met een sleepnet dieren te vangen die op de bodem van de zee leven. Laura: ‘Het was dit keer wel een uitdaging, want het water stond hoog en we moesten het net tegen de sterke stroom in trekken. De zee is dan een klotsbak met golven die van alle kanten komen. Ik liep in een waadpak door de golven en stroming en probeerde het net zo goed mogelijk open te houden.’

Voorjaar in de vangst

Ondanks de uitdagende weersomstandigheden, wisten ze toch verschillende dieren te vangen. Nina: ‘We hadden verschillende soorten platvissen, grondels, een sprotje, een heremietkreeftje, garnalen, krabben en een kwal in het net. We vingen ook de groene eitjes van de gestippelde dieseltreinworm, een soort waaraan je de komst van het voorjaar op het wad kunt herkennen.’ Wadgids Laura: ‘Mensen zijn bij een excursie altijd verbaasd over hoeveel er te vertellen valt over elk dier en reageerden dit keer verwonderd toen we vertelden dat platvissen niet plat geboren worden. Ook vinden ze het mooi om te horen hoe alles met elkaar samenhangt en hoe kwetsbaar het Waddengebied daarmee is.’ Op de foto’s is een deel van de vangst te zien.

Boek nu van 6 t/m 8 maart!

Met het wad, de Noordzee en bos en duin voor de deur biedt Podium Vlieland een ideale combinatie van natuur en cultuur. Kom ook naar Vlieland! Geniet van drie dagen eiland, zes films én de rijkdom van het onderwaterleven. Boek nu dit volledig verzorgde arrangement op Vlieland. Klik hier.

Publicatiedatum: 29-02-2020