Laat je horen, de natuur heeft geen trekkers…

In de emotionele discussies over de stikstofproblematiek is de natuur verworden tot iets waar je last van hebt. Iets vervelends dat er voor zorgt dat je niet meer met je auto mag scheuren of je varkensmesterij uitbreiden. Dus denkt het Kabinet na over herschikking van natuurgebieden en het opheffen van de beschermde status van sommige gebieden.  Het opgeven van onze natuur is natuurlijk geen optie!

Stikstof staat natuur al in de weg

Vergeleken met de ons omringende landen is de natuur echter schaars en verkeert ook nog in een slechte staat van instandhouding. De hoeveelheid stikstof die in deze gebieden terecht komt is daarentegen hoog en staat herstel in de weg. Zo is de biodiversiteit van de duinen op de Waddeneilanden sterk achteruitgegaan. Karakteristieke broedvogels, zoals de tapuit (daar kun je op stemmen in de vogels van het jaar verkiezing), dreigen daar te verdwijnen.

Geef de natuur een stem

Om de natuur een stem te geven zijn natuurorganisaties een gezamenlijke campagne gestart. Door het delen van foto’s van favoriete natuurgebieden op sociale media met de hashtag #mijnnatuurblijft willen we laten zien hoeveel de Nederlandse natuur ons waard is. Dat we voor ons voorbestaan afhankelijk zijn van schone lucht en water en natuurgebieden nodig hebben voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Deel je foto!

Enkele tienduizenden foto’s en korte beschrijvingen zijn al gedeeld via Twitter en Instagram. Alle reacties zijn te zien op www.mijnnatuurblijft.nl. Doet u ook mee door bijvoorbeeld een prachtige foto van het waddengebied te delen?

Publicatiedatum: 01-12-2019