Tweede Kamer voert druk afhandeling containerramp op

Bijna een jaar na de containerramp met het vrachtschip MSC Zoe spoelt er nog steeds afval aan. Een groot probleem zijn de miljoenen plastic korrels. De kustlijn van Schiermonnikoog ligt er mee bezaaid. Dat blijkt uit recent onderzoek door Natuurmonumenten. De Tweede Kamer voerde deze week de druk op het kabinet op om hardere maatregelen te nemen.


Verborgen ramp

363 plastic korrels op een oppervlak van 40 bij 40 centimeter. Op sommige plekken op Schiermonnikoog is de hoeveelheid kunststofgranulaat, een grondstof voor plastic, rampzalig. Natuurmonumenten bracht de hotspots in kaart. Vooral in de duinen ligt veel. Er wordt van uitgegaan dat in de verloren containers van de MSC Zoe veel zakken met het piepkleine plastic zaten, wat de verzekeraar ontkent. Hoewel naar schatting 70 procent van de korrels is opgeruimd, zwerft er nog steeds heel veel plastic rond. Het opruimen van de korrels is moeilijk en ook nog eens heel kostbaar. Er zijn grote zorgen over de milieugevolgen voor het waddengebied op de lange termijn.

 

Schadefonds

GroenLinks, ChristenUnie en D66 willen dat het kabinet in actie komt. Zo moet er een schadefonds komen waaruit gemeenten in het waddengebied schoonmaakwerkzaamheden kunnen betalen, maar waaruit ook onderzoek gedaan kan worden naar de gevolgen van de vervuiling op de langere termijn. Het schadefonds moet gevuld worden door de eigenaar van het schip: de rederij. Die is uiteindelijk verantwoordelijk voor de geleden schade, vinden de partijen. Tot nu toe heeft de reder nauwelijks kosten vergoed.

 

Verbod op vaarroute

Verschillende partijen willen daarnaast dat grote containerschepen via een noodwet een verbod krijgen om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te bevaren. Na aanleiding van een tussentijdse evaluatie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wordt er nu een waarschuwing af gegeven door de kustwacht, maar is het niet verboden om de route te kiezen. Veel rederijen kiezen dan alsnog voor de route, omdat die korter is. De politieke partijen vinden dat onverantwoord. Nieuwe milieurampen zoals met het containerschip MSC Zoe moeten worden voorkomen.

 

Morgen zal minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens een Algemeen Overleg Maritiem verder bevraagd worden door de Tweede Kamer over maatregelen naar aanleiding van de containerramp. 


Publicatiedatum: 27-11-2019