Ondernemers Noord-Holland gastheer Werelderfgoed Waddenzee

Verbazing en verwondering over het wad tijdens ondernemerstraining. 'Dit moet iedereen zien!'

Op 13 en 14 november vond de ondernemerstraining Gastheer Werelderfgoed Waddenzee in Den Helder plaats. 13 enthousiaste ondernemers uit Noord-Holland maakten nader kennis met het waddengebied. Het waddengebied staat bekend als dynamisch, vanwege de invloed van het getij is het gebied sterk in beweging. Dit woord kenmerkte ook de training: presentaties, opdrachten en excursies wisselden elkaar af.

Welke criteria heeft Unesco gehanteerd bij het toewijzen van de Waddenzee als Werelderfgoed? Waar kun je die zien? Wat maakt de Waddenzee zo bijzonder? Hoe kan ik dit uitdragen in mijn onderneming? Bij deze vragen werd uitgebreid stil gestaan. Tijdens de wadexcursie ervaarden de deelnemers hoe rijk het bodemleven van de Waddenzee is. 'Verbazingwekkend dat de bodem van onze Waddenzee rijker is dan die van de Amazone, daar zie je imposante watervallen, van de slikbak achter de dijk verwacht je dit in eerste instantie niet', aldus een positief verraste deelnemer. Plaatselijke cultuurhistorie kwam aan bod tijdens een lezing en aansluitende excursie in de Donkere Duinen van Den Helder. De Donkere Duinen en de Grafelijkheidsduinen zijn bijzonder omdat je er kunt zien dat het waddengebied ooit rondom Huisduinen begon. De wandeling voerde ons tot de rand van voormalig eiland Husidina, met uitzicht op de voormalige kwelders.

Gedurende de training werden verbanden tussen de eigen onderneming en het waddengebied gelegd. 'De dynamiek is in mijn onderneming ook belangrijk, sporttrainingen dien je ook af te wisselen'. Ook tussen deelnemers onderling werd het nodige uitgewisseld: tips voor bijzondere plekken in het waddengebied werden gedeeld en mogelijkheden tot samenwerking werden gezocht.

De Waddenvereniging kijkt terug op een geslaagde training. Een deelnemer vatte het heel mooi samen 'we moeten de mensen om ons heen leren zich om te draaien en te genieten van het prachtige waddengebied.'

Geïnteresseerd in een ondernemerstraining klik dan hier.

Publicatiedatum: 19-11-2019