Nachtelijk avontuur

Tijdens de Nacht van de Nacht wordt aandacht gevraagd voor de lichtvervuiling in Nederland. De Waddenvereniging deed dit jaar mee met een zeilweekend mét nachtelijke droogvaltocht. Werelderfgoedgids Renate de Backere van de Waddenvereniging voer mee met het zeilschip de Willem Jacob en blikt terug op een avontuurlijke tocht waarbij deelnemers alle elementen hebben ervaren. We varen dit jaar nog één keer dit jaar met de Willem Jacob. Wil jíj ook de unieke duisternis van het waddengebied ervaren? Op dinsdagavond 24 december gaan we op zoek naar de ster van Bethlehem! Kijk in onze agenda en boek deze spectaculaire tocht meteen.

Werelderfgoedgids Renate de Backere: ‘De wind giert door de verstaging van de schepen in het Dokje. Deelnemers van Friesland, Utrecht tot de Achterhoek stappen met glimlach aan boord van de Willem Jacob. Het is een mooie mix van wadliefhebbers, waarvan enkelen nog nooit eerder hebben gezeild. Het is duidelijk: wat er ook gebeurt, wind en regen en storm, ze hebben zin in dit avontuur tijdens de Nacht van de Nacht.

Rond half acht – het schemert al - geven de schipper en ik uitleg over de tocht, waar we kunnen droogvallen en natuurlijk: wat is dat voor een zee, de Waddenzee? En waarom is er een Nacht van de Nacht? We willen de duisternis koesteren en waar kan dat beter dan op de donkerste plek van Nederland: de Waddenzee. Dan vertrekken we. Met velen helpen we om de zeilen te hijsen. Uit voorzorg heeft de bemanning al een dubbele reef gezet.

Ondanks de regen die hard in onze gezichten slaat en het schip wat op één oor ligt, zitten we met zijn allen op het achterdek te genieten van het duister, de elementen, het is nu al memorabel! Rakelings gaan we langs de betonning richting Franse Gaatje waar de schipper besluit het anker uit te gooien. Prima droogvalplek. We verzamelen in het gezellige ruim en krijgen een borrel van het schip aangeboden.

We besluiten om half 3 op te staan voor de wadwandeling. Maar welke half 3? De klok gaat immers een uurtje terug. Na even dubben zetten we tegen half 1 een timer. Dat betekent nu 2 uur slapen en dan hop van boord. Slaapdronken zijn we en goed ingepakt wanneer we op de zeebodem stappen. De wind is iets afgenomen maar nog goed voelbaar als we met de groep het duister in lopen, richting Richel. Daarbij koersen we op twee streken links van de Brandaris.

Het is spannend, met al dat water om je heen en alleen de vuurtorens zichtbaar als stille bakens. Toch hoor ik een paar mensen zeggen dat het niet zo donker is als ze hadden verwacht. Zelfs op het duisterste plekje van Nederland is lichtvervuiling merkbaar.

Terug naar het schip merken we dat het water snel opkomt, tot boven de knieën als we het trapje weer bereiken. In het ruim praten we even na en warmen we op bij de houtkachel. De verhalen gaan door tijdens het ontbijt en de zeiltocht terug naar Harlingen. Mooie wind, iedereen geniet en laat deze belevenis nog even goed op zich in werken. We nemen afscheid van de groep in het Dokje. Dit gaan we niet snel vergeten!’

Boek nu:

>> Dinsdag 24 december: Ster van Bethlehem