Duizenden vrijwilligers in actie voor schone Noordzeekust

De maand augustus stond in het teken van de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee. Dit is een twee weken durende opruimactie langs de gehele Noordzeekust. De Waddenvereniging deed mee op Texel en organiseerde daar zelfs een hele Wadden Cleanup week!

Op Vakantiepark de Krim konden bezoekers tijdens de Wadden Cleanup Texel een hele week meedoen aan allerlei activiteiten. Op het plein van de camping stond een vijf meter hoge My Little Pony van afval en kon je een mini-tentoonstelling bezoeken. Kinderen gingen knutselen met afval en zowel de jutter van Texel als onderzoeker Jan Andries van Franeker kwam op bezoek. Die laatste liet zien hoeveel plastic in de magen van stormvogels zit. Dat leverde een indrukwekkende middag op. Op 7 augustus was er de speciale Werelderfgoedetappe van de Waddenvereniging tijdens de Beach Cleanup Tour. 54 deelnemers raapten daar in totaal 565 kilo afval van het Noordzeestrand. Geweldig!

Einduitslag is 10.991 kilo afval

Op donderdag 15 augustus kwamen de laatste twee etappes van de Tour aan in Zandvoort. Twee weken keihard werken samen met 2.568 vrijwilligers zat erop! Tijdens de hele Boskalis Beach Cleanup Tour is er 10.991 kilo afval van het strand gehaald. Daaronder zaten meer dan 49.53 rietjes en wegwerpbestek. Lees hier meer over de actie en bekijk het filmpje van de laatste etappe.

Onderzoek naar strandafval

Ook dit jaar presenteerde Stichting De Noordzee een onderzoek over het afval dat op het strand gevonden worden. Dit onderzoek doen ze al vijftien jaar. Uit hun onderzoek blijkt dat het grootste deel van het afval op het strand plastic is (93%). En daarvan is een kwart wegwerpplastic. Er liggen ongeveer 81 stukken wegwerpplastic op iedere 100 meter strand. Daarom was het thema van deze Beach Cleanup ook wegwerpplastic. Wat er bijvoorbeeld veel gevonden wordt zijn plastic drinkverpakkingen, snoepverpakkingen en rietjes.

Publicatiedatum: 19-08-2019