Scholingsweekend: Sleepnetten in de sneeuw

‘Wat ik het leukst vind? Dat iedereen in deze groep zo ongelooflijk enthousiast is!’ aldus een kersverse wadgids-to-be. Welkom op het eerste scholingsweekend van onze wadgids vrijwilligers op Texel. Al 41 jaar heeft de Waddenvereniging een grote groep actieve groep wadgids vrijwilligers. In de zomermaanden geven ze op Texel en Terschelling excursies aan jong en oud. De meeste wadgidsen zijn studenten die gek zijn op het wad. Dit jaar zijn er veel nieuwe gidsen. Tijdens het weekend maakten ze kennis met elkaar en het wad. Ouderejaars krijgen een verdiepingsprogramma aangeboden. Dit keer was er een visserijworkshop, omdat over dat onderwerp tijdens excursies vaak veel vragen worden gesteld.

Vrolijke gezichten

Lieke Dekker, voorzitter van de groep wadgids vrijwilligers vertelt: ‘Tijdens het eten keek ik 50 vrolijke jonge gezichten en hoorde ik vertellen over de wadexcursie van die ochtend – voor sommigen de allereerste - waarbij ze tot hun knieën in het slik gingen. Anderen hadden het

over de visserijworkshop of de sleepnetexcursie van die middag, in de sneeuw!’ Het weekend is niet alleen maar heel veel leren, tijd voor gezelligheid is er ook. Lieke: ‘Iedereen speelde een glansrol in de film WEXatar. Met meer dan twintig mensen gingen we nachtvissen. Een bijna even grote groep ging dansen in de Koog.’

Op Instagram vind je een fotoalbum van het scholingsweekend. Het enthousiasme spat er vanaf! Ook de komende maanden zullen we daar steeds nieuwe berichten op plaatsen. Volg de nieuwe wadgidsen en hun verhalen deze zomermaanden op de voet!

Gratis proefexcursie

In het Hemelvaart weekend vindt op Terschelling het tweede deel van de scholing plaats. Op zaterdag 1 juni nemen onze nieuwe wadgidsen je graag mee het wad op vanaf Terschelling. Jij kunt gratis mee met deze proefexcursie. Deelname is gratis, maar vol is vol. Meld je daarom nu al aan. Klik hier.

Publicatiedatum: 18-04-2019