Speciaal voor leden “Ockels Erfenis”

Zaterdag 20 april wordt in het Afsluitdijk Wadden Center de documentaire Ockels Erfenis van Daan van Alkemade vertoond. Een film over Wubbo Ockels, de eerste Nederlander die vanuit de ruimte zag hoe kwetsbaar onze planeet is. Het werd zijn missie om dat gevoel aan ons over te brengen.

Ecolotion

De jaarlijkse uitreiking op Terschelling van de Wubbo Ockels Brandarisprijs (in 2018 aan Jan Terlouw) is een eerbetoon aan Ockels die een bijzondere band met het waddengebied had. Zo vaart zijn ecologische schip, de Ecolotion regelmatig door de waddenwateren en hield Ockels zich bezig met een duurzame aanpassing van de Afsluitdijk. Reden waarom wij de nieuwe documentaire over zijn leven op de Afsluitdijk vertonen. Documentairemaker Daan van Alkemade: ‘In de zomer van 2013 las ik dat Wubbo Ockels niet lang meer te leven had. Ik wilde nog een uitgebreid interview met hem over zijn drijfveren en de toekomst van zijn uitvindingen. We noemden het project Ockels Erfenis. Nu, vijf jaar na zijn dood ben ik op zoek gegaan of zijn uitvindingen nog zijn opgepakt en door wie.’

‘Doe iets, al is het maar iets heel kleins’

Wubbo Ockels was de eerste Nederlander in de ruimte. Hij zag onze planeet in al zijn kwetsbaarheid en wist: hier moeten we zuinig op zijn, want er is er maar één. Terug op aarde startte hij duurzame projecten en liet ons zien dat een duurzaam leven óók een leuk leven kan zijn: met vliegers om energie mee op te wekken, een elektrische superbus, een duurzaam schip. Zijn projecten trokken veel aandacht, maar hij kreeg ook kritiek. Zijn vindingen zouden niet werken of onuitvoerbaar zijn. Maar Ockels had geen tijd voor kritiek, hij begon alweer aan het volgende project, ook al kon het vorige nog niet op eigen benen staan. Zijn strijd werd een gevecht. Een gevecht tegen critici en een gevecht tegen de tijd. Ockels overleed in 2014 aan kanker. Op zijn sterfbed deed hij een oproep. ‘Red de aarde. Doe iets, al is het maar iets heel kleins’.

Ockels Erfenis

Vijf jaar na zijn dood zijn tientallen leerlingen van Ockels bezig met het uitwerken van zijn ideeën. Er zijn vliegers die energie opwekken, een zonneauto-team wint bijna elke grote race en zijn duurzame zeilschip wordt klaargemaakt voor een reis naar de Noordpool.

Datum: zaterdag 20 april 2019
Tijdstip: 19:00 uur
Toegang: minimaal 5 euro contant bij de deur (voor de onkosten).
De extra opbrengst gaat naar ‘stichting Happy Energy’ van Joos Ockels, zijn weduwe. Na afloop gaan we in gesprek met de maker Daan van Alkemade. Hij maakte eerder de documentaires Ziek van je mobieltje en Voedselverspilling voor Zembla (VARA).

UPDATE: Helaas is deze speciale filmvertoning geannuleerd.

Publicatiedatum: 02-03-2019