Met andere ogen naar eigen eiland kijken

Waarom is de Waddenzee Werelderfgoed? Wat is de toegevoegde waarde van het landschap voor ondernemers in het waddengebied? En hoe kun je dit uitdragen aan bezoekers en bewoners? Op 16 en 17 januari deden op Ameland dertien ondernemers mee aan een pilottraining ‘Gastheer Waddenzee Werelderfgoed’. De reacties waren positief: ‘mooie variatie aan onderwerpen, veel geleerd’, ‘ik kijk nu toch met andere ogen naar het eiland’, en ‘we hadden nog wel langer op het wad willen zijn!’.

De benoeming van de Waddenzee tot UNESCO Werelderfgoed biedt allerlei kansen voor het aantrekken, ontvangen en rondleiden van bezoekers in het waddengebied. Uit gesprekken die de Waddenvereniging vorig jaar met ondernemers in het gebied voerde, bleek alleen dat kennis, vaardigheden en tools om de status voor hun bedrijfsvoering ten volle te benutten vaak ontbreekt. De Waddenvereniging ontwikkelde daarop een ondernemerscursus. In het kader van ‘Het Mooiste natuurgebied van Nederland, konden we deze pilot aanbieden. We werkten hierbij nauw samen met het IVN, Natuurcentrum Ameland en werelderfgoed coördinator Sjon de Haan.

Gastheer van Waddenzee Werelderfgoed

In en buiten het Natuurcentrum in Nes werd in twee dagen aandacht besteed aan de bijzondere waarden van Werelderfgoed Waddenzee én hoe je dit aan bezoekers kunt overbrengen. De cursus was toegespitst op de eigen regio met veel gebied specifieke informatie die direct gebruikt kan worden. Uiteraard gingen we ook naar buiten. Werelderfgoedgids Renate de Backere van de Waddenvereniging liet de deelnemers zelf struinen over de kwelder en het wad en vertelde aan de hand van de vondsten het grotere verhaal over het wereldwijde belang van de Waddenzee. De deelnemers die aan de cursus ‘Gastheer van Waddenzee Werelderfgoed’ meededen ontvingen een certificaat en mogen deze titel gebruiken, het logo voeren en een gastheerbordje op hun onderneming hangen.

Nieuwe trainingen in 2019

De Waddenvereniging in van plan om in 2019 meerdere van deze trainingen te organiseren. Daarvoor zijn subsidies aangevraagd en kunt u zich binnenkort inschrijven. Blijf op de hoogte via LinkedIn of Twitter.

Publicatiedatum: 17-01-2019