Geen draagvlak voor ontwerp Werelderfgoedcentrum Lauwersoog

In april presenteerden gemeente De Marne en de stichting Werelderfgoedcentrum (WEC) plannen voor een groot natuurcentrum in Lauwersoog. Het gebouw moet een toeristische trekpleister worden met een zeehondenopvang, Waddeneducatie, een restaurant en een hotel. ‘Een landmark van internationale allure’, prees gedeputeerde Staghouwer het indrukwekkende gebouw bij de presentatie. Kosten 30 miljoen euro.

Maar er is geen draagvlak voor het ontwerp. Aanvankelijk werd het idee voor een Werelderfgoedcentrum enthousiast ontvangen; veel natuurorganisaties ondersteunen dan ook de komst van het WEC, maar zij vinden de plannen buiten proporties. Op zijn hoogste punt zou het dertig meter worden. De Waddenvereniging heeft samen andere natuurorganisaties als Het Groninger Landschap, It Fryske Gea en Natuurmonumenten bezwaar aangetekend: het ontwerp strookt in het geheel niet met de waarden van ons Werelderfgoed. Het huidige ontwerp is nu van tafel en daar zijn wij erg blij mee. Er wordt nagedacht over een nieuw ontwerp waarbij de natuurorganisaties nauw betrokken zullen zijn.

Bron: Dagblad van het Noorden

Publicatiedatum: 19-10-2018