Klimaatzaak Shell

Dit is waarom de Waddenvereniging mede-eiser is

De Waddenvereniging is mede-eiser geworden in de rechtszaak die Milieudefensie is gestart tegen Shell. Dat doen we omdat klimaatverandering een van de grootste bedreigingen voor het Waddengebied is. Om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen is het nodig dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Grote vervuilende bedrijven als Shell al helemaal. Wij vragen de rechter om Shell te stoppen met het verergeren van de klimaatcrisis.

Het doel van de rechtszaak

Het doel is dat Shell stopt met het veroorzaken van ernstige klimaatschade. We vragen de rechter Shell te laten stoppen met het veroorzaken van gevaarlijke klimaatverandering. Onze klimaatzaak is uniek omdat we geen schadevergoeding van Shell vragen maar een koerswijziging. Onze eis is dat Shell 45 % minder CO2 uitstoot in 2030.

Uitspraak

Op 1, 3, 15 en 17 december 2020 waren 4 hoorzittingsdagen van de Klimaatzaak tegen Shell. De rechter zal op 26 mei 2021 uitspraak doen. De uitspraak is live te volgen via een livestream. Abonneer je op WADDEN nieuws en we houden je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Waarom kiezen we voor het aanspreken van Shell en niet een ander bedrijf of organisatie?

• Omdat Shell enorm vervuilend is

De meerderheid van broeikasgassen wereldwijd (sinds 1988) zijn terug te verhalen op slechts 100 bedrijven. Shell is een van die bedrijven. Wist je dat Shell ieder jaar twee keer zoveel broeikasgassen uitstoot als heel Nederland bij elkaar?

• Omdat de investeringen van Shell het klimaatprobleem vergroten

95% van het geld dat Shell investeert gaat naar zaken die slecht zijn voor het klimaat. Als we de klimaatdoelen uit Parijs willen halen, moeten we zo snel mogelijk van olie en gas af. Shell zegt deze doelen te omarmen. Toch geeft Shell nog steeds miljarden per jaar uit aan het vinden van nieuwe olie- en gasbronnen.

• Omdat Shell grote maatschappelijke invloed heeft

Shell heeft de middelen en mogelijkheden om overal in de samenleving aanwezig te zijn. Zo bemoeit Shell zich actief met onderwijs en klimaatbeleid. Jaarlijks geeft Shell 22 miljoen dollar uit aan het tegenwerken van klimaatbeleid. Best gek toch, voor een bedrijf dat de klimaatdoelen van Parijs zegt te steunen. Benieuwd hoe ver de macht van Shell reikt?

• Omdat Shell voor 50% aandeelhouder is van de NAM

En de NAM kennen we als bedrijf dat nog steeds gas wint in het waddengebied. De Waddenvereniging verzet zich al jaren hevig tegen meer gaswinning uit de Waddenzee.  Als de rechter oordeelt dat Shell moet stoppen met het veroorzaken klimaatverandering, dan is het logisch dat je als eerste stopt met mijnbouw in een beschermd natuurgebied als de Waddenzee, toch?

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor een maandelijke update via WADDEN nieuws of volg ons op Twitter.

Steun ons werk!

De zorgen die wij delen zijn complex en niet eenvoudig op te lossen. Natuurlijk kun je zelf helpen door bewust te reizen, korter douchen en/of minder vlees eten. Als ook het gebied niet te vervuilen, rekening te houden met de natuur tijdens het recreëren en zo min mogelijk bij te dragen aan de opwarming van de aarde. Maar we kunnen pas écht een verschil maken door ons te verenigen als grootste groep wadliefhebbers van Nederland. Zo kunnen we (politieke) druk uitoefenen en projecten realiseren die de natuur te beschermen en verbeteren. Steun ons werk. Alvast bedankt.

Donatie   Lid worden