Klimaatalarm 14 maart 2021

Als we niets doen, wint de zee het van het wad!

De klimaatcrisis is de grootste uitdaging van onze tijd. Op zondag 14 maart slaan we het #klimaatalarm om 15:00 uur, drie dagen voor de verkiezingen. De Waddenvereniging is daarbij breed vertegenwoordigd - off- en online – en onze directeur Lutz Jacobi is één van de sprekers bij de georganiseerde bijeenkomst in Leeuwarden. Laat jouw stem ook horen en meld je aan voor het klimaatalarm via onderstaand formulier!

Klimaatverandering verandert het Wad!

Door klimaatverandering ontstaan er grote risico’s voor het waddengebied. Als de zeespiegel door blijft stijgen, bestaat het risico dat wadplaten niet meer droogvallen. Zodra de wadplaten niet meer droogvallen hebben vogels geen plek meer om voedsel te vinden of uit te rusten. En zonder droogvallende wadplaten verliest de Waddenzee een van zijn meest kenmerkende eigenschappen. We hebben weinig tijd. Sommige platen in de westelijke Waddenzee kunnen al over 10 tot 15 jaar verdwijnen.

De Waddenvereniging steunt met hart en ziel het klimaatalarm. Lutz Jacobi: “Als we niets doen tegen klimaatverandering zal de zee het winnen van het wad.  De opwarming van de aarde heeft grote gevolgen voor ons belangrijkste Werelderfgoed: de Waddenzee. Daarom zijn we blij dat Milieudefensie dit alarm voor het klimaat organiseert en ons de ruimte geeft om aandacht te vragen voor de Waddenzee in tijden van klimaatverandering.”

Ik doe mee met het Klimaatalarm: