Hartverwarmende acties

De Waddenvereniging heeft zo'n 35.000 leden, donateurs en vrijwilligers. Er zijn ook veel mensen en organisaties die zich op een andere manier voor ons inzetten. Bijvoorbeeld door geld in te zamelen met een sponsorloop. Of door een bedrag te storten bij een jubileum. Stuk voor stuk hartverwarmende acties die laten zien dat de liefde voor het waddengebied groot is. En dat we die liefde met elkaar delen.

Wil je ook iets doen?

We vinden het geweldig dat je een actie op touw wilt zetten! Ben je van plan iets te gaan doen? Mail dat dan naar community@waddenvereniging.nl. Dan kunnen we er misschien aandacht aan besteden in het WADDENmagazine, op onze website, in de nieuwsbrief of via onze social media kanalen. Heb je een bedrag bij elkaar gebracht? Maak dat dan over via dit formulier en vertel ons je verhaal.

Actie: adoptie My Little Pony's op OEROL

Een eilandbewoonster op Terschelling start een actie tijdens Oerol: adopteer een My Little Pony die aanspoelde tijdens de containerramp met de MSC Zoë. Een heleboel mensen dragen bij en er wordt € 285,- opgehaald. We zijn heel blij met dit bedrag! Dankzij donaties als deze kunnen we ons blijven inzetten voor het voorkomen van dit soort rampen op de Waddenzee.

Acties: inzamelingen via Facebook

Geen cadeau, maar een donatie aan de Waddenvereniging. Dat is wat een aantal mensen hebben gevraagd voor hun verjaardag of jubileum. Een donatie-actie is zo gestart via Facebook. Hieraan zijn geen extra kosten verbonden en het betalen is veilig. Wij hebben op deze manier in 2019 al honderden euro's mogen ontvangen. We vinden het ontzettend bijzonder dat mensen van hún feestje ook óns feestje maken!

Actie: Jelle verkoopt spullen van MSC Zoë op Koningsdag

De 7-jarige Jelle in actie op KoningsdagDe 7-jarige Jelle is op Terschelling als de ramp met de MSC Zoë gebeurt. Samen met zijn ouders gaat hij jutten en opruimen. Dat is leuk om te doen, maar het is ook meteen duidelijk dat de rommel slecht is voor de zee. Jelle vindt vooral schoenen en My Little Pony’s op het strand. Met Koningsdag besluit hij de gevonden spullen te verkopen. De opbrengst van € 34,70 is voor de Waddenvereniging. Jelle, dubbel bedankt! Voor het opruimen én voor de mooie donatie aan ons!

Acties: Aangespoelde spullen

Duizenden mensen hebben geholpen met het schoonmaken van de stranden nadat de spullen van de MSC Zoë aanspoelden. Enkele van deze mensen hebben de aangespoelde spullen vervolgens verkocht en de opbrengsten aan de Waddenvereniging geschonken. Heel hartelijk dank allemaal!

Actie: Dienstenveiling Utrechtse Biologen Vereniging

Orbis, de duurzaamheidscommissie van de Utrechtse Biologen Vereniging organiseert jaarlijks een dienstenveiling voor het goede doel. Het geld dat de commissie daarmee dit jaar heeft opgehaald gaat naar onze actie Elke vis Telt! We zijn enorm blij met het prachtige bedrag van € 1.326,25.

Actie: Paal 15 doneert € 1,- per verkocht boek

Op 17 november 2018 verscheen Paal 15, een verhalenbundel geschreven door 15 auteurs met 15 verhalen die zich afspelen op de Waddeneilanden. Het eerste exemplaar werd aangeboden aan Ruben Smit, ecoloog en maker van de inmiddels veel geroemde film ‘WAD! Overleven op de grens van water en land’. Zijn eerste reactie vooraf: ‘In de verhalenbundel Paal 15 komt de prachtige en rustgevende natuur van de Waddeneilanden goed tot uiting’.  De 15 auteurs van het boek kwamen tijdens een inspirerende schrijfweek op Ameland bij elkaar om onder leiding van Marelle Boersma een kort verhaal te schrijven met de Waddeneilanden als locatie. Het resultaat daarvan is deze bundel met vijftien gevarieerde verhalen vol spanning en avontuur, maar ook romantiek en ontroering. Na de eerste druk is er al €350,- opgehaald voor de Waddenvereniging.

Actie: Piepschuimpixel voor € 0,01 per stuk

Caroline Penris verkoopt piepschuimpixels voor de Waddenvereniging. Hoe komt iemand op zo’n idee? Tijdens een wandeling langs de waddenkust vond Penris een stuk piepschuim van 16 cm, troep uit de containers van MSC Zoë. Zij vroeg zich af hoeveel bolletjes er in zo’n stuk piepschuim zitten en hoeveel bolletjes er nu in het milieu terecht komen. Ontelbare! ‘Dat betekent dus heel veel narigheid voor vogels, vissen, planten en voor onszelf. Die bolletjes komen uiteindelijk in ons voedsel terecht.’ aldus de betrokken fotograaf. In haar studio maakte ze een foto van dit stukje en telde het aantal pixels op de foto: 147.069. Ze kwam op het lumineuze idee deze pixels te verkopen voor 0,01 cent per pixel. Van de opbrengst gaat 75% gaat naar de Waddenvereniging. Je kunt ook meedoen en 0,01 cent per pixel doneren. Super idee toch. Caroline heeft met deze actie €418,21 opgehaald.

Actie: extra donaties na foute overboeking

Wij ontvingen van een trouw lid een bedrag van 3000 euro. Bij navraag door ons bleek dat dit bedrag per abuis was overgemaakt, dus stortten wij het geld meteen terug. Onze oplettendheid en persoonlijke benadering van onze achterban wordt opgemerkt door Pieter Hilhorst die er melding van maakt op Twitter. En dit levert weer tientallen reacties op met het verzoek te doneren. Ook weer een super actie.

Wat doen wij met de donaties?

Wij gebruiken alle binnengekomen donaties voor het behouden en het beschermen van het waddengebied. Sommige mensen willen graag doneren aan specifieke werkzaamheden of projecten. Dat kan natuurlijk altijd! Maak dat goed duidelijk op het moment dat je de donatie overmaakt. Dan kunnen wij het geld op de juiste manier besteden. Je kunt alleen geld toewijzen aan al bestaande projecten of werkzaamheden.

Wil je op de hoogte blijven van het werk dat wij doen? Aboneer dan op onze nieuwsbrief of volg ons via FacebookInstagramLinkedin of Twitter.