Fotowedstrijd van de Waddenvereniging

Doe mee en deel jouw mooiste momenten in de natuur met ons. Stuur uiterlijk zondag 30 augustus jouw natuurfoto’s op. De eerste tien inzenders krijgen persoonlijke feedback op hun foto door de jury. Met jouw inzending maak je bovendien kans op prachtige prijzen!

Zo doe je mee!

Stuur uiterlijk zondag 30 augustus jouw mooiste natuurfoto’s op. Je kunt meedoen aan twee categorieën. Stuur per categorie maximaal 3 digitale foto’s in. Als je foto’s hebt ingestuurd voor beide categorieën, bepaalt de jury waar je aan meedoet. Zo geven we iedereen de kans om te winnen. Lees ook de wedstrijdvoorwaarden.

Wacht niet te lang met inzenden. Zit je bij de eerste 10 inzendingen, dan krijg je namelijk persoonlijk feedback van de jury op je foto’s. We hebben daarnaast een aantal hele mooie prijzen te verdelen!

Let op: Houd rekening met de natuur en de corona-maatregelen wanneer je naar buiten gaat om te fotograferen. Fotografeer dieren en planten in hun leefomgeving en houd gepaste afstand. Vang of verontrust geen dieren.

Black-Tailed Godwit (Limosa limosa) standing on a pole

Categorie 1

Vogels in eigen omgeving

Om vogels te fotograferen hoef je niet ver van huis. Je vindt ze ook in je eigen tuin, op je balkon of in het park in de buurt. Alles mag in deze categorie: van een vogel op een paal of hek in het landschap tot een zwerm vogels boven het wad of roodborst op het terras. Wij laten ons graag verrassen door jouw bijzondere vogelmoment en hoe je die in beeld gebracht hebt. Veel succes!

Categorie 2

Lijnen in het landschap

Het landschap zit vol met lijnen: rechte lijnen, diagonalen, gebogen lijnen. Die maken je foto interessant. Verras ons met het lijnenspel in jouw landschapsfoto. De jury kijkt vooral naar jouw keuze voor compositie. Daarbij is alles toegestaan: staand of liggend, close up of totaal, maar ook veel landschap en weinig lucht of juist andersom. Doe je best!

Dit kun je winnen

Met jouw inzending maak je kans op fantastische prijzen. Goed nieuws! De eerste 10 inzendingen hebben sowieso prijs, want zij krijgen persoonlijk feedback op hun foto door de jury. Doe mee en stuur uiterlijk zondag 30 augustus jouw mooiste natuurfoto op.

1e prijs

Een fotoworkshop in het waddengebied ter waarde van €175,-

2e prijs

Jouw foto afgedrukt op plexiglas ter waarde van €100,-

3e prijs

Eén van de vijf exemplaren van het boek ‘Het wad te Voet’ ter waarde van €25,-

Dit is de jury

Marcel van Kammen

De foto’s van Marcel van Kammen weten altijd precies het juiste moment te vangen. Marcel van Kammen is dan ook éérst vogelaar en daarna fotograaf. ‘Als je een vogel wil fotograferen, moet je eerst zijn gedrag een beetje kennen. Het begint met observeren’, vertelt Van Kammen. ‘Zolang ik mij kan herinneren, ga ik al achter de vogeltjes aan.’ Dertien jaar geleden volgde hij na verschillende  andere omzwervingen een opleiding tot fotograaf. Sindsdien ging het snel met zijn carrière. Wie lid is van de Waddenvereniging, kent zijn foto’s uit het WADDEN magazine. Zijn foto’s worden regelmatig ook gepubliceerd in: ROOTS magazine en regionale en landelijke dagbladen.

Henk Postma

Henk Postma is een echte waddenfotograaf. De liefde voor de Wadden zit diep. ‘Als driejarig jongetje ging ik al mee naar Vlieland en Terschelling. Later werd ik wadloopgids. Het waddengebied ken ik nu door en door. Waar ik ook kom, mijn camera gaat altijd mee. Mijn vrouw zegt wel eens dat ik normaal moet genieten in plaats van altijd door een kadertje te kijken. Ik kan alleen de uitdaging niet weerstaan om die perfecte foto te maken.’ De allereerste camera van Postma was een plastic Ilfort Sportman, waarmee hij tijdens zijn diensttijd oefeningen van het bataljon fotografeerde. Later volgde hij de fotovakschool in Apeldoorn en gaf op verschillende plekken les in fotografie. Bij de Waddenvereniging kun je een workshop fotografie volgen van Henk Postma.

Lutz Jacobi

Lutz Jacobi is directeur van de Waddenvereniging en al lange tijd gepassioneerd over de Wadden. ‘Ze noemden mij vroeger een beetje spottend de Waddenkoningin.’ Als lid van de jury zal ze niet zozeer kijken naar de kwaliteit van de foto, maar vooral naar wat de foto met de kijker doet. ‘Ik ben een echte waddenbelever en vind het mooi als je in een foto iets herkent van wat je zelf ervaart wanneer je in het waddengebied of ergens anders in de natuur bent: of het nu de rust is die je er kunt ervaren, de rijkdom aan vogels of een bijzondere lichtval. In de natuur zijn is een feestje. Naar een foto kijken kan dat ook zijn.’

Doe mee en stuur je foto in!

Leuk dat je mee gaat doen. Via onderstaand formulier kun je jouw foto of foto’s uploaden. Lever foto’s aan in .jpg formaat en zorg voor een minimale grootte van 2,5 MB. Foto’s waarop de natuur is gemanipuleerd, verstoord of aangetast, zijn uitgesloten van deelname. Alleen kleine bewerkingen zijn toegestaan. Lees hier alle wedstrijdvoorwaarden.

• Toegestane bestandstypen: jpg.
    Lever foto’s aan in .jpg formaat en zorg voor een minimale full HD resolutie.

Tips

Lees hier een aantal tips van de fotografen!