Wadden excursies op Texel en Terschelling

Ontdek het wad en word verliefd: in juli en augustus geven enthousiaste vrijwilligers van de WEX bijna dagelijks wadden excursies op het wad en strand van Texel en Terschelling. Naast wad- en sleepnetexcursies bieden we diverse andere excursies aan, zoals een dauwexcursie, avondexcursie en wadproeverij. Begint het al te kriebelen?

Terschelling

Boek je excursie via 0630228443, via www.wexcursies.nl of bij de VVV op West-Terschelling.

Texel

Boek je excursie via 0623818273 of via de website van ecomare.

• Wadexcursie € 9,50 voor volwassenen en € 6,50 voor kinderen tot 10 jaar
  • Sleepnetexcursie € 6,50 per persoon (t/m 3 jaar = gratis)
  • Kinderstranddag (kinderen van 5 t/m 10 jr) € 10,-
  • Proeverij op Terschelling: €20 voor volwassenen, € 10,- voor kinderen tot 10 jaar

Wadexcursie

Ooit op de bodem van de Waddenzee gelopen? Twee keer per dag valt de Waddenzee droog en heb je de kans om er te lopen. Ga met een van onze gidsen mee op wadexcursie en ontdek de vele verrassingen van het dieren- en plantenrijk in dit uitgestrekte natuurgebied. Een wadexcursie duurt ongeveer 2 uur en is geschikt voor jong en oud (v.a. 7 jaar). We maken geen uitgebreide wandeling, maar stoppen op verschillende plekken waar de gids uitleg geeft over het wad, het getij en andere bijzonderheden. Uiteraard gaan we met een greep en een schepnetje op zoek naar dieren. Wadschoentjes zijn bij de gidsen te huur.

Bekijk hier ons aanbod van alle wadexcursies >>

Sleepnetexcursie

Ontdek wat er leeft aan de rand van het Noordzeestrand en ga mee op sleepnetexcursie! Iedereen kan vanaf het strand meehelpen met het voortslepen van het net. Na een trek van ongeveer 50 meter wordt het net het strand opgetrokken. Dan is het tijd om de vangst te bekijken! Heremietkreeftjes, allerlei soorten visjes, garnalen en krabben, soms inktvisjes, platvissen of zelfs een kleine haai! Het is altijd weer een verrassing wat in het net zit.

De gids benoemt alle dieren en vertelt hoe ze leven. Natuurlijk wordt de vangst na afloop weer in de zee teruggezet. Als er voldoende tijd is volgt er een tweede trek. Een leerzame excursie voor jong en oud!

Bekijk hier ons aanbod van alle sleepnetexcursies >>

Kinderstranddag

Dit is een activiteit op het strand voor kinderen in de leeftijd van 5 t/m 12 jaar, die drie uur duurt. Dit is inclusief lunchpauze, de kinderen moeten een eigen lunchpakketje, drinken, geschikte kleding en zonnebrandcrème meenemen. De activiteit omvat zowel jutten als vissen. Er wordt naar interessante aanspoelsels gezocht waar de kinderen een kunstwerk van maken. Daarnaast wordt er met een sleepnet gevist en met kleine schepnetjes.

Flang in de Pan op Terschelling

Op Terschelling is er een bijzondere extra excursie te boeken. Elke woensdag nemen onze wadgidsen samen met kok en fijnproever Flang je mee op ontdekkingstocht over het wad met een culinair tintje. Aan het einde van de excursie is er een proeverij met zelfgeplukte oesters en zeewiertapenade.

Algemene informatie

Texel

Informatie en aanmeldingen voor een excursie op Texel via 06 23818273 of bij de Waddenvereniging op Camping de Krim (kampeerplek KG 178).

Terschelling

Informatie en aanmeldingen voor een excursie op Terschelling via 06 30228443, via www.wexcursies.nl of bij de VVV op West-Terschelling. De Waddenvereniging heeft in juli en augustus een infocentrum op camping Nieuw Formerum. Hier kun je terecht voor informatie, het boeken van excursies en bekijk je mooie strandvondsten.