Kaart

Dijkmagazijn 't Kuitje, Oostoeverweg 80, Den Helder.

Buiten
Binnen

Meer over ’t Kuitje

Natuurinformatiecentrum ’t Kuitje vind je aan de Oostoeverdijk in Den Helder bij het Balgzand. Het centrum wordt gerund door vrijwilligers van de Waddenvereniging en Landschap Noord-Holland.

Klas op het wad

Basisscholen zijn van half april tot half oktober van harte welkom in ons informatiecentrum. Er is keuze uit verschillende programma’s. In alle gevallen nemen we de leerlingen mee het wad op en laten we ze kennismaken met de planten en dieren die op en in het wad voorkomen. In het slik gaan we op zoek naar wadpieren en kokkels. Een bijzonder ervaring! Na de excursie worden de vondsten bekeken onder de microscoop. De kinderen kunnen helpen de krabben en bijzondere vissen in de diverse aquaria te voeren. Een spannend en leerzaam uitstapje voor alle groepen.
Per leerling rekenen wij een bedrag van € 3,50, begeleiders hoeven geen bijdrage te betalen.

Open dag

’t Kuitje organiseert regelmatig open dagen, wadexcursies bij laagwater en vogelkijk excursies op het droge wad bij hoogwater. Kijk voor actuele data en meer informatie over de verschillende activiteiten op de website van ’t Kuitje via www.kuitje-balgzand.nl.
Deelname aan de excursie kost € 5,00 voor volwassenen. Kinderen t/m 12 jaar € 3,50. De toegang tot 't Kuitje is gratis.

Route

t Kuitje zelf is niet bereikbaar met het openbaar vervoer.

Vanaf Den Oever: bij kruising met stoplichten voor de brug over Noordhollands kanaal en de N9 (Alkmaar-Den Helder) rechts af (afslag: Oostoever/Marine Complex/Nieuwe Haven). Laatste weg (ca. 50 mtr) voor de marine poort rechts af. Aan einde weg ligt het dijkmagazijn.

Vanaf Alkmaar komende over de N9 (Alkmaar-Den Helder): voor Den Helder afslag nemen naar Den Oever-Leeuwarden (N99). Direkt na de brug over het Noordhollands kanaal bij stoplichten links af (afslag Oostoever/Marine Complex/Nieuwe Haven). Laatste weg (ca. 50 mtr) voor de marine poort rechts af. Aan einde weg ligt het dijkmagazijn.

Word Kuitje vrijwilliger

De werkgroep ’t Kuitje kan nog versterking gebruiken! We zoeken vrijwilligers die excursies op het wad willen geven aan groepen. Ook gastheren en gastvrouwen in spé nodigen we van harte uit om te reageren. Je ontvangt de groepen in het informatiecentrum, zorgt voor koffie en thee en geeft uitleg over de aanwezige materialen. Het maakt niet uit of je alleen in het weekend, of juist door de week beschikbaar bent. Mailen kan naar jac.booij@planet.nl.