Ga mee op Jut Safari

Routebeschrijving:
Hotel de Walvisvaarder
Lies 23 8895 KP Lies (Terschelling)

Samen met Eco Safari Terschelling bieden wij de jut safari aan; een combinatie van natuurbeleving en actief de handen uit de mouwen steken.

De jut safari's zijn onderdeel van het project jut. Samen met lokale ondernemers, vrijwilligers- en natuurorganisaties streven wij naar een afvalvrije Terschellinger kustlijn.

Wanneer:

Woensdag 20 juli 2022, 19:00-22:00

Vertrekpunt: Lies
Duur: 3 uur tot 3,5 uur

Deelnemers:

Minimaal 4, maximaal 15

Deze excursie is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar

Kosten:

Kinderen (3-12 jaar): € 22,50

Vanaf 13 jaar: € 35,-

Ben je lid van de Waddenvereniging?
€ 28,- per persoon (20% korting)

Eten en drinken:

Niet inbegrepen. Zorg zelf voor voldoende eten en drinken voor onderweg.

Bijzonderheden:

Help de kust schoon te maken en beleef de wildernis van het eiland Terschelling. Deze activiteit is onderdeel van het project Jut, een initiatief van de Waddenvereniging.

Wat ga je doen:

Puur natuur

In de vroege ochtend of tegen avondschemer zijn er weinig mensen en beleef je de natuur op haar hoogtepunt. Vogels en andere dieren laten zich vanuit de elektrische terreinwagens goed bekijken. Konijnen, reeën of een overvliegende blauwe kiekendief. Natuurgidsen weten precies waar je moet zijn voor het wildlife in de duinen en bossen van Terschelling. We observeren op gepaste afstand en verstoren niet. Er zijn verrekijkers beschikbaar.

Jutten

De route van de Jut Safari wordt per keer afgestemd op de locatie waar op dat moment het meeste afval ligt. Bij weinig afval gaan we met een zeef op zoek naar de allerkleinste stukjes plastic die overal op en in het zand verstopt zitten. Zo jut je mee voor een schone kust op de plek waar dat het hardst nodig is, waarbij rekening wordt gehouden met kwetsbare gebieden en periodes. Tijdens het jutten is er aandacht voor het probleem van plastic afval en staan we ook stil bij bijzondere natuurvondsten.

Zelf rijden

Je bestuurt zelf een elektrische terreinwagen. Hierover krijg je vooraf uitleg. Een gids rijdt in een aparte wagen met je mee. Alle routes zijn vooraf afgestemd met de boswachters van Staatsbosbeheer. Let op! Dieren kunnen schrikken van felgekleurde kleding. Houd daar rekening mee. Kleed je daarnaast warm en weerbestendig aan. De wagens zijn open. Tijdens de rit zit je stil en koel je snel af.

Ontdek de Terschellinger wildernis en jut mee voor een schone kust! De Jut Safari is onderdeel van het project Jut, een initiatief van de Waddenvereniging. Meer over dit project vind je op www.ikjut.nl.

Programma:
19:00 uur