Wadlopen naar Rottumeroog

Routebeschrijving:
P4, nabij de visserijhaven van Lauwersoog.

Bij het binnenrijden van Lauwersoog kun je de borden naar P4 volgen.

Wadlopen naar het onbewoonde eiland Rottumeroog. Onderweg kun je genieten van de vele vogels en het bodemleven dat het Waddengebied rijk is. De Werelderfgoedgids kan er alles over vertellen! De wadloop tocht wordt begeleid door ervaren gidsen van De Vrije Wadlopers.

Wanneer:

Zondag 12 juli 2020, 6:30 - 18:00 uur

Vertrekpunt: Lauwersoog
Duur: 11,5 uur

Deelnemers: 30

Kosten:

€ 55,- per persoon

Ben je lid van de Waddenvereniging?
€ 44,- per persoon (20% korting)

Eten en drinken:

Zorg zelf voor voldoende eten en drinken voor onderweg. Op het schip waarmee je terug vaart naar de wal kun je een klein hapje en drankje kopen.

Bijzonderheden:

Eén van de mooiste wadlooptochten, die vanwege de kwetsbaarheid van de natuur slechts beperkt aangeboden wordt.

Wat ga je doen:

Rottumeroog is het meest oostelijke onbewoonde eiland, het ligt nog net in Nederland. De begeleiding van de tocht is een samenwerking tussen wadloopgidsen van De Vrije Wadlopers en een Werelderfgoedgids van de Waddenvereniging. De wadloopgidsen kennen het gebied op hun duimpje, de Werelderfgoedgids kan alles vertellen over de natuur en de Waddenzee als Werelderfgoed.

De wadlooptocht brengt je tot vlakbij Rottumeroog, dat vanwege de kwetsbare natuur permanente bescherming geniet. Het eerste uur van de tocht is het meest inspannend. Bij de kust is het slikkig en zak je tot je enkels weg in de wadbodem. Daarna wordt de bodem steviger en is het makkelijker lopen. We steken meerdere geulen over en komen onderweg allerlei bijzondere planten en dieren tegen waar de Werelderfgoedgids over zal vertellen. Via de Zuiderduintjes bereiken we onze bestemming; Rottumeroog. Indien er voldoende tijd is lopen we door tot aan het Noordzeestrand en is er gelegenheid een duik in zee te nemen of te genieten van het uitzicht. Vervolgens gaan we aan boord van het schip, dat al op ons ligt te wachten. Tijdens de vaartocht terug naar de haven van Lauwersoog is er voldoende afleiding. Zo zien we vrijwel zeker zeehonden tijdens de terugreis.

Programma:
06:30 uur

06:45 -7:45 uur

08:00-13:00uur

13:30 uur
18:00 uur

Verzamelen op parkeerplaats P4, nabij de visserijhaven van Lauwersoog

Busrit naar de Emmapolder, omkleden en wadloopinstructies

Wadlooptocht

Met klein passagiersschip varen we terug naar de Visserijhaven van Lauwersoog

Aankomst Lauwersoog (afhankelijk van het getij kan dit eerder of later zijn).