4e verhalenavond Lauwerszee: visserij

Haven 8
9976 VN
Lauwersoog

Op 16 mei organiseert de Waddenvereniging met medewerking van Stichting Verdronken Geschiedenis en De Verhalen van Groningen een oude verhalenavond in het Lauwersmeer. Het is de vierde avond in deze serie en bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de rijke geschiedenis van het Lauwersmeergebied.

Plaats: Lauwersoog
Adres: Restaurette Schierzicht, Haven 8, 9976 VN Lauwersoog

Datum: 16 mei 2019
Tijd: 19.30 – 22.00 uur
Toegang: gratis

Historie van de visserij

Deze verhalenavond gaat over de historie van de visserij met sprekers vanuit zowel de Friese- als de Groningse kant van de Lauwerszee. Hoe vond in het verleden de visserij plaats op en via de Lauwerszee? Wat veranderde er als gevolg van de afsluiting 50 jaar geleden?

Voor visser Betto Bolt had de afsluiting grote gevolgen. Hij verhuisde met zijn visserijbedrijf van Zoutkamp naar Lauwersoog. Bolt vertelt over de visserij voor en na de afsluiting van de Lauwerszee en welke emoties daarbij speelden. Jan van Wieren werkte bij de visafslag in Zoutkamp en later als hoofd van de afslag in Lauwersoog. Ook hij kan vanuit zijn persoonlijke ervaringen goed vertellen over de veranderingen in de visserijsector voor en na de afsluiting.

Donderdag 16 mei: graag aanmelden

Vanaf 19.30 uur gaan de deuren van Restaurette Schierzicht in Lauwersoog open. Het programma start om 20:00 uur en rond 22:00 uur sluiten we de avond af.

Deelname is gratis, aanmelding is wel nodig. Er is plek voor maximaal 100 deelnemers. De ervaring leert dat de inschrijvingen hard gaan. Schrijf je dus meteen in voor deze avond vol mooie historische verhalen en anekdotes van de voormalige Lauwerszee!

Meld je hier aan voor "4e verhalenavond Lauwerszee: visserij" >>